IDC waarschuwt Meta voor zijn VR-strategie: ‘niet houdbaar op lange termijn’

Verdrinkt Meta binnenkort in de VR-droom?

Meta domineert de VR-markt. 90 procent neemt het bedrijf in, merkt het IDC op. Over de toekomt is er alleen minder moois te vertellen, de huidige VR-strategie zal op de lange termijn namelijk te grote kosten veroorzaken.  

VR-headsets worden steeds vaker aangekocht. International Data Corporation (IDC) stelt in zijn blog dat de verkoopcijfers van het eerste kwartaal van 2022 241,6 procent hoger liggen dan in hetzelfde kwartaal van 2021. De cijfers worden een beetje afgezwakt door te stellen dat de markt in 2021 kampte met toeleveringsproblemen ‘en dat leverde dus een gunstige vergelijking op’.

Waarschuwing voor Meta

Het valt dan nog niet te ontkennen dat de markt groeit. Grote winnaar lijkt Meta, met een marktaandeel van 90 procent. Het IDC verklaart het succes van Meta in de VR-markt aan de hand van de Quest 2. Deze is volgens het onderzoeksbureau ‘enorm populair’. Al wordt er ook gewezen naar het steeds uitgebreidere aanbod van exclusieve content voor de bril.  

De grote winnaar moet alleen oppassen niet te verdrinken in het eigen succes: “Meta blijft dollars investeren in het ontwikkelen van de metaverse, maar de strategie om goedkope hardware te promoten ten koste van winstgevendheid is op de lange termijn niet houdbaar”, waarschuwt Jitesh Ubrani, onderzoeksmanager bij het IDC.

lees ook

Heeft je bedrijf iets te zoeken in de metaverse?

Uitgelekte toekomstplannen laten zien dat Meta ook van plan is de AR-markt stevig door elkaar te schudden. Vanaf 2024 zou namelijk de AR-bril Nazare beschikbaar moeten zijn, een bril die gebruikers zonder smartphone kunnen besturen.

Ogen op Apple

Onderzoeksdirecteur van het Augmented en Virtual Reality-team van IDC, Ramon Llamas, vult de blog aan met een positieve noot. Niet voor Meta, wel voor de toekomstige concurrent: Apple. “Alle ogen zullen op Apple gericht zijn als het volgend jaar zijn eerste headset lanceert.”

Llamas uit verder zijn voorspelling dat de eerste headset niet beschikbaar zal zijn voor het grote publiek. De mixed reality-bril komt naar alle verwachting ook met een veel hoger prijskaartje, tussen de 1.000 en 3.000 dollar. De VR-strategie lijkt daarmee alvast standvastig te zijn, er zijn toch namelijk geen gelijkaardige waarschuwingen van het IDC voor Apple te vinden momenteel.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home