Europese cloudproviders: ‘Broadcom lost kritiek uit de markt helemaal niet op’

CISPE reageert op bescheiden wijzigingen in het licentiebeleid van VMware onder Broadcom, na eerdere kritiek. Broadcom zou in feite helemaal niets oplossen en zich schuldig maken aan anti-cloud-praktijken die op afpersing lijken.

CISPE, de belangenvereniging van cloudinfrastructuurproviders in Europa, vuurt opnieuw een schot af richting Broadcom. Deze keer neemt CISPE de reactie van Broadcom op eerdere kritiek in het vizier. De providers riepen eind maart op tot een formeel onderzoek naar de praktijken van Broadcom sinds de overname van VMware en Broadcom reageerde daarop met een licht aangepast licentiebeleid. Zo zouden eigenaars van een eeuwigdurende licentie wel nog kritieke veiligheidsupdates krijgen.

In een nieuwe blogpost is CISPE duidelijk: “Het aanbod op zeroday-patches te blijven bieden voor bestaande eeuwigdurende licenties is beledigend omwille van de beperkingen. In feite belooft Broadcom niets meer dan dat het enkel nog kritieke softwaregebreken zal aanpakken in zijn producten, tenzij de klant beslist om in te stappen op het nieuwe abonnementsmodel. Dat heeft veel weg van afpersing.”

Anticloud

CISPE haalt enkele intussen gekende problemen aan om te argumenteren dat Broadcom een anticompetitief anticloud-beleid voert. Zo ondergraaft Broadcom alle flexibiliteit door licenties rigide te maken, waarbij drie jaar vooraf moeten beslissen wat ze willen gebruiken en daar meteen ook voor moeten betalen.

lees ook

‘Minachting en brutaliteit naar klanten’: CIO-verenigingen laken gedrag Broadcom in open brief

De providers wijzen erop dat een abonnementsmodel an sich geen probleem is, wel deze implementatie waarbij allerhande diensten verplicht gebundeld worden, met enorme prijstoenames voor klanten tot gevolg.

Verder hekelt CISPE dat Broadcom klanten de les spelt, en hen blijft vertellen wat ze nodig hebben, tegen alle bewijs van het tegendeel in. Volgens CISPE is Broadcom moedwillig blind voor wat zich in de echte wereld afspeelt, en schieten prijzen voor klanten in de praktijk omhoog met factor zes, tien of zelfs twaalf. De providers herhalen hun vraag voor een formeel onderzoek van de Europese Commissie.

Reactie

Broadcom reageert intussen haast karikaturaal bij The Register met een statement dat alle kritiek van CISPE bevestigt: “De robuuste oplossingen van Broadcom en VMware creëren meer keuze en laten allerhande ordernemingen toe om innovatie te accelereren en hun meest complexe technologische uitdagingen”, klinkt het, vrij van elke vorm van verwijzing daar de aanhoudende stortvloed van kritiek van ondernemingen die het tegendeel ervaren.

“Ons vereenvoudigd aanbod aan een significant lagere prijs, is een antwoord op de feedback van klanten”, gaat Broadcom verder. Belgische klanten zullen dat alvast niet zijn, want ook die lieten via belangenvereniging Beltug van zich horen in een open brief met woorden als ‘minachting’ en brutaliteit’. ITdaily zelf kreeg via lezers toch ook eerder verhalen te horen van factoren die met factor tien gestegen zijn, en niet gedaald. Broadcom maakt in de reactie nog gewag van een aanhoudende dialoog, al zien wij vooral een monoloog.


Meer lezen over de Broadcom-saga kan hier. Zelf slachtoffer van een prijsverhoging? Of is de licentiekost bij jouw onderneming net gedaald? Laat het ons weten via press@itdaily.be – anonimiteit verzekerd.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home