Review: Samsung Galaxy S9 Plus: groots voorbeeld, bekend design

Camera

De Samsung Galaxy S9 Plus heeft twee camera’s achteraan, waarvan er één identiek is aan de Galaxy S9 met zijn variabel diafragma (bekijk hier wat fotovoorbeelden). Dat betekent dat de S9 Plus dezelfde snufjes, camerakwaliteit, functies en eigenschappen deelt met de S9. Lees daarvoor meer in onze uitgebreide review van de Samsung Galaxy S9. Wat de Galaxy S9 Plus extra heeft, is de tweede camera onderaan. Hiermee kan je zonder kwaliteitsverlies 2x zoomen. Hou er wel rekening mee dat de zoomlens met f/2.4 veel minder lichtsterk is als de standaardcamera. Beide hebben optische beeldstabilisatie aan boord. De camerakwaliteit van de zoomlens is degelijk, maar wanneer je toch een stap dichterbij kan zetten loont dat altijd wel de moeite. Zeker wanneer het donker is, is de zoomlens amper bruikbaar. Er zijn heel wat smartphones met twee camera’s aan boord met verschillende opties: kleurverbetering (zwart-witcamera), extra breedhoek (fisheye of extra zoom. Samsung volgt net als Apple de piste van extra zoom, Huawei kiest voor kleurverbetering terwijl LG voor de extra breedhoek kiest. Ook hier geldt persoonlijk smaak , maar wij geven de voorkeur aan een extra breedhoek omdat het dagdagelijkse foto’s iets extra kan geven. Een zoomfunctie is ook in bepaalde gevallen bijzonder handig, maar wij gebruiken de extra breedhoeklens van de LG V30 frequenter. Net als bij de S9 heeft de Galaxy S9 Plus AR Emoji aan boord en een Bixby-knop, de spraakassistent van Samsung. We zijn van beide geen fan, maar Samsung duidelijk wel.