Huawei’s smartphonedivisie voor het eerst groter dan netwerktak

Huawei Mate 20 Pro

Huawei’s Consumer Business Group, de smartphonedivisie van de Chinese telecomreus, zag zijn omzet met ongeveer 50 procent groeien in 2018. Daarmee vervangt het de Carrier-tak als grootste businessgroep binnen het bedrijf.

Richard Yu, hoofd van Huawei’s consumententak, maakte de cijfers zelf bekend tijdens een presentatie in Beijing, zo meldt Reuters. De Consumer Business Group realiseerde in 2018 een omzet van meer dan 52 miljard dollar. Met name de premium smartphones van het bedrijf, de P20 Pro en Mate 20 Pro, zouden daar de drijvende kracht voor zijn.

De omzetgroei van ongeveer 50 procent betekent volgens Yu ook dat de Consumer Group voortaan in verkoop groter is dan de Carrier Group van Huawei. Vorige maand maakte het bedrijf reeds bekend dat de totale omzet in 2018 met 21 procent was gestegen, tot 109 miljard. Een opsplitsing per segment (carrier, consumer, enterprise) werd toen niet gemaakt.

5G-hardware

Yu maakte de opmerkingen in de marge van de lancering van nieuwe 5G-hardware: de Tiangang-chipset voor basestations en Balong 5000-modem voor endpoints. De consumerbaas van Huawei schuwde de grote woorden niet bij de presentatie van die laatste. De Balong 5000 zou de krachtigste 5G-modem ter wereld zijn en de eerste om volledige ondersteuning te bieden voor zowel een Non-Standalone (NSA) als Standalone (SA) 5G-netwerkarchitectuur.

Huawei gebruikt zijn chipsets en modems voor zijn eigen mobiele en serverhardware. De telecomdraak heeft naar eigen zeggen geen ambitie om een onafhankelijke halfgeleiderfabrikant te zorden en te gaan concurreren met andere chipbouwers als Intel of Qualcomm.

Gerelateerd: Huawei-oprichter: ‘Onze apparatuur heeft geen ideologie’

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home