Google verhoogt strijd tegen desinformatie

Er is enorm, enorm veel informatie te vinden online. Helaas is die niet altijd betrouwbaar of correct. Daarom lanceert Google nieuwe functies om beelden en bronnen te checken.

Wie de actualiteit vooral online volgt, die weet dat je vaak extra voorzichtig moet zijn met wat je leest en ziet. Zeker in stormachtige tijden steekt desinformatie vaker de kop op. Google introduceert nu enkele nieuwe functies om dat tegen te gaan.

About this image

De eerste nieuwigheid in deze voortdurende strijd is About this image. Dit was eerder al aangekondigd, maar rolt nu globaal uit voor Engelstalige gebruikers van Google Search.

About this image heeft drie grote eigenschappen om de betrouwbaarheid en context van een afbeelding te controleren:

  • Je kan het zien wanneer Google Search een beeld (of iets gelijkaardigs) voor het eerst heeft gespot of als een site het al veel eerder heeft gepubliceerd.
  • Google toont wat andere sites over de afbeelding zeggen en welke omschrijving die gebruiken.
  • Als er metadata aan een afbeelding is toegevoegd kan je dat nu ook zien.

Fact Check Explorer

Nummer twee is meer voor journalisten en fact-checkers. Fact Check Explorer gebruikt claim review mark up om meer te weten te komen over een afbeelding. Hiermee komen gebruikers feiten te weten die zijn onderzocht door onafhankelijke organisaties.

Google introduceerde ook de FactCheck Claim Search API. Hiermee kunnen journalisten en onderzoekers de functie integreren in hun eigen oplossingen.

Search Generative Experience

Als laatste is er Search Generative Experience om bronnen beter te checken. Met generatieve AI (dat moest erbij) is het nu eenvoudiger om kleinere sites te controleren.

Gebruikers die via Search Labs zijn ingeschreven op Search Generative Experience kunnen AI-gegenereerde omschrijvingen zien van een aantal bronnen. Dat is ondersteund door de vermelding van de site die je opzoekt, op meer bekende websites.

lees ook

Google betaalde 26,3 miljard dollar om standaardzoekmachine te zijn

Inmiddels zit generatieve AI gewoon geïntegreerd in de Google-zoekbalk. Benieuwd of de CEO van Microsoft nu nog harder gaat verklaren dat Google Search beter is dan Bing, wanneer hij nog eens de kans krijgt.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home