AWS vindt antwoord op ChatGPT met Amazon Q

amazon q aws reinvent

AWS voegt een generatieve AI-chatbot genaamd Amazon Q toe aan zijn cloud. Amazon Q moet iedere werknemer in de organisatie kunnen bijstaan met raad en daad.

Microsoft heeft ChatGPT en Google heeft Bard. Een generatieve chatbot ontbrak tot heden in het portfolio van AWS. De cloudprovider lanceerde al wel CodeWhisperer, maar die chatbot kan enkel concurreren met GitHub Copilot en consoorten. Tijdens zijn keynote op AWS re:Invent liet CEO Adam Selipsky het antwoord van AWS op ChatGPT zien aan de wereld: Amazon Q.

AWS mag er dan wel eerder laat bij zijn, ChatGPT bestaat al inmiddels al een jaar, Selipsky is er rotsvast van overtuigd dat zijn chatbot beter is dan de concurrentie. Hij noemt Amazon Q de culminatie van zeventien jaar kennis en ervaring in AI bij AWS. “Concurrerende generatieve AI-chatbots weten onvoldoende wie jij bent en wat je rol is binnen de organisatie. Amazon Q zit daar waar jij werkt”, zegt Selipsky.

lees ook

ChatGPT kan analyseren, schilderen en surfen in één gesprek: de nieuwe capaciteit getest

Expert in alles

Amazon Q werkt net zoals ChatGPT volgens een vraag-en-antwoord-chatinterface. Je stelt de chatbot vragen in natuurlijke taal en krijgt een antwoord in natuurlijke taal. De grote troef van Amazon Q is volgens AWS zijn veelzijdige kennis. Iedereen binnen de organisatie moet aan de slag kunnen met de chatbot om dagelijkse professionele problemen op te lossen.

Selipsky noemde tijdens de keynote vier specifieke domeinen waarin Amazon Q moet excelleren, te beginnen met ontwikkeling. Amazon Q fungeert als gids doorheen het enorme cloudecosysteem van AWS. De chatbot helpt je met het vinden van de juiste tools en applicaties voor specifieke problemen en kan natuurlijk ook complexe ontwikkelingspuzzels oplossen. AWS maakt zich sterk dat het met Amazon Q mogelijk is om duizend Java-applicaties in amper twee dagen over te zetten naar de nieuwste versie van de taal om maar een voorbeeld te noemen, een proces dat maanden tot jaren in beslag kan nemen.

amazon q
Bron: Amazon

Amazon Q helpt ook met minder technische problemen. Via api’s kan je de chatbot toegang geven tot externe databronnen, zoals Google- en Microsoft-applicaties, Salesforce, Dropbox en ga zo maar verder. De tool kan data analyseren om vragen te beantwoorden maar ook zelf handelingen voorstellen. AWS belooft dat de bedrijfsdata die je voedt aan Amazon Q niet zullen gebruikt worden om het systeem verder te trainen. Ontdekt Amazon Q dat je een databron deelt waar je eigenlijk geen toegang toe hebt, dan zal het daar ook geen informatie over delen, om onrechtmatig gebruik tegen te gaan.

Als derde en vierde luik is er nog business intelligence en klantenondersteuning. Het opstellen en analyseren van analyse-dashboards is met Amazon Q nog slechts een kwestie van seconden. AWS integreert de tool ook in zijn QuickSight-platform om bijkomende vragen bij gegevens te stellen. Datzelfde kan je doen met Amazon Connect om je klantenservice te verbeteren. Amazon Q neemt standaard klantenvragen uit handen van je contactcenters maar belt ook mee in bij gesprekken van medewerkers met klanten. De medewerker krijgt zo achteraf een samenvatting en gerichte suggesties voor vervolgacties.

Amazon Q is vanaf vandaag beschikbaar als preview voor AWS-klanten. Nu is de chatbot nog gratis, nadien zal die twintig dollar per maand kosten en 25 dollar als je er de codeerkennis van Amazon Q bij wilt nemen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home