WhatsApp brengt zijn Business API naar de cloud

Whatsapp business

WhatsApp test een cloudgebaseerde versie van Business API uit op de infrastructuur van Facebook. Hierdoor kunnen bedrijven de dienst veel sneller installeren en vlot met hun klanten communiceren.

WhatsApp brengt zijn Business API naar de cloud en test een bètaversie ervan op de infrastructuur van Facebook. Dankzij de shift naar de cloud, zal de installatietijd verkorten van enkele weken naar enkele minuten. Op die manier kunnen bedrijven bijna meteen communiceren met hun klanten.

Geen verplichte shift

Sinds enkele jaren zet WhatsApp sterk in op zijn Business API, die de berichtenservice toch wat omzet oplevert. Bedrijven betalen WhatsApp namelijk per boodschap aan een tarief dat wisselt op basis van regio en het aantal verstuurde berichten. Op dit moment adopteerden reeds tienduizenden bedrijven de service, waaronder Vodafone, BMW en KLM.  

Whatsapp zal in de toekomst de oudere versie van de API blijven ondersteunen. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen geen plannen om organisaties te verplichten de shift naar de cloud te maken.

Providers van klantenservicesoftware

Over het algemeen werken organisaties die de Business API gebruiken met providers van klantenservicesoftware, zoals Zendesk of MessageBird. Op die manier kunnen ze de API makkelijker met hun backendsystemen integreren. WhatsApp maakt vaak namelijk maar een klein deel uit van de communicatiestrategie van een bedrijf.

Makkelijker en vlotter

Het integratieproces van de API duurde in het verleden echter meerdere weken tot soms wel een maand. Hierop konden bedrijven vaak niet wachten, gezien de online verkoop pijlsnel de hoogte in ging tijdens de pandemie.

De nieuwe cloudgebaseerde API heeft als doel het proces makkelijker te maken, waardoor de integratie veel sneller kan verlopen.

“De cloudgebaseerde API vermindert de complexiteit van het gebruik van WhatsApp voor providers zoals wij en onze klanten”, zegt Mike Gozzo, Product VP bij Zendesk. Wanneer de providers zich geen zorgen moeten maken over het hosten van WhatsAppklanten, kunnen ze zich beter focussen op het ondersteunen van de andere, uitgebreide functies van de API.

Berichten boven bellen

De lancering van de nieuwe API komt als geroepen, gezien 175 miljoen klanten wereldwijd dagelijks met bedrijven in contact staan. Er komt ook steeds meer vraag naar het sturen van berichten in plaats van het bellen naar een 1-800-nummer. Callcenters kunnen immers ook duur zijn voor bedrijven.

Andere functies

Bovendien zet WhatsApp in op ‘click-to-chat’-advertenties die op je scherm verschijnen op Facebook of Instagram. Op die manier kunnen klanten met één muisklik snel een bericht verzenden naar een bedrijf. Ook vergeet WhatsApp de kleine lokale bedrijven niet, die via de Business-app online meer klanten kunnen bereiken.

lees ook

WhatsApp test Gouden Gids-functie om winkels te zoeken

Naast de lancering van de nieuwe cloudgebaseerde Business-toepassing, heeft WhatsApp nog aan andere functies van de API gesleuteld. Bedrijven kunnen nu sneller antwoorden op inkomende berichten en makkelijker verschillende soorten berichten versturen, zoals meldingen voor uitverkochte artikelen.

Niet versleuteld

Klanten worden er ook van op de hoogte gebracht dat dit geen versleutelde gesprekken zijn, zoals WhatsAppgesprekken met vrienden of familie. Bovenaan het gesprek verschijnt er namelijk extra informatie hierover.

Gebruikers kunnen er ook eender wanneer voor kiezen om de dienst stop te zetten. Dat kan door het versturen van een stop-bericht of door zichzelf af te melden op de website van het bedrijf. De gemakkelijkste manier is echter het blokkeren van het bedrijf op WhatsApp.

WhatsApp zal de cloudgebaseerde Business API voor het grote publiek lanceren in 2022.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home