Bing en Edge krijgen mogelijks vrijstelling op nieuwe EU-regels 

bing

Microsoft betoogde vorig jaar voor een vrijstelling van zijn zoekproducten Bing, Edge en Microsoft Ads in het Digital Markets Act. Een definitieve keuze wordt binnen twee weken verwacht. 

Microsoft gaf enkele maanden geleden zijn gebruikers meer vrijheid onder de nieuwe Europese regels van het Digital Markets Act (DMA). Vorig jaar betoogde het bedrijf nog dat zijn zoekproducten Bing, Edge en Microsoft Ads een vrijstelling zou moeten krijgen. Hoewel marktaandeel geen bepalende factor is, lijkt het plausibel dat Microsoft zijn gelijk krijgt, al moet het voorstel nog langs de poortwachters passeren. Binnen twee weken wordt er een definitieve beslissing genomen.  

Vrijstelling voor Bing, Edge en Microsoft Ads?

De DMA is in het leven geroepen om de macht van de grootste techgiganten in te perken. Hiervoor werden enkele poortwachters aangeduid zoals onder andere Microsoft, Apple en Meta. De techgiganten moeten zich houden aan strengere regels om de concurrentie op de digitale markt te garanderen.  

lees ook

Google volgt Digital Markets Act met ontkoppeling eigen diensten

Vorig jaar betoogde Microsoft dat zijn zoekproducten Bing, Edge en Microsoft Ads niet als uitdagers op de markt beschouwd kunnen worden, en bijgevolg een vrijstelling moeten krijgen. Volgens enkele berichten is de Europese Commissie akkoord gegaan met dit voorstel van Microsoft. De twee iets minder populaire producten van Microsoft worden dus mogelijks uitgesloten van de EU-lijst voor het DMA. 

lees ook

Meta laat EU-gebruikers eigen diensten ontkoppelen 

Een definitieve beslissing wordt pas over twee weken verwacht. De vraag is of de poortwachters dergelijk verzoek zullen goedkeuren.  

Marktaandelen

Google bezit tot op heden nog steeds het grootste marktaandeel van België met tachtig procent. Wereldwijd stijgt dat percentage zelfs naar negentig procent. Microsoft’s browsers Bing moet het met heel wat minder doen en komt nauwelijks aan vier procent marktaandeel wereldwijd, ondanks de recente toevoegingen van AI-features. Op nationaal niveau blijkt de zoekmachine wel bovengemiddeld populair te zijn.  

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home