AI zorgt voor miljarden extra omzet en jobverlies, volgens nieuw rapport

AI cloud edge

Recent onderzoek wijst uit dat mensen in kenniswerk de grootste slachtoffers zijn van de stijgende populariteit die kunstmatige intelligentie momenteel beleeft.

Het in Vlaanderen intussen wereldberoemde bureau McKinsey, deed onderzoek naar de impact van AI op de jobmarkt. Die is volgens het onderzoek het hardst te voelen in de kenniseconomie.

Eerst het goede nieuws

Hoewel het rapport voor sommigen dus geen goed nieuws verkondigt, is de globale boodschap eerder eentje van – financiële – groei. De stijgende populariteit en het gebruik van generatieve AI kan volgens het onderzoek jaarlijks tussen de 2,6 en 4,4 biljoen dollar in de wereldeconomie pompen. Volgens De Tijd is dat vier tot zeven keer meer dan het Belgisch bbp.

In dat bedrag wordt nog niet eens rekening gehouden met verschillende toepassingen van niet-generatieve AI, zoals beeld- en patroonherkenning. Die kunnen volgens het consultancybureau nog eens elf tot zeventien biljoen dollar in het laatje brengen.

Er is ook sprake van een jaarlijkse stijging van 0,6 procent arbeidsproductie wereldwijd, de komende twee decennia. Het onderzoek keek naar 63 usercases met AI, in ruim 850 beroepen. Afhankelijk van de implementatie van de technologie, was de verwachting rond de stijging van productie telkens in die lijn: tussen 0.1 en 0.6 procent, jaarlijks en gedurende twintig jaar.

De hoogste omzetten dankzij AI worden verwacht in, niet verrassend, high-end technologie, gevolgd door retail en het bankwezen.

Dan het slechte nieuws

Er was dus echter ook minder goed nieuws, vooral voor wie kenniswerk verricht zoals in sales of marketing. Volgens het rapport voelen zulke jobs de hete adem van AI in hun nek en komen die hoe langer hoe meer onder druk te staan. Jobs die eerder beschouwd werden als niet te automatiseren. Het is een bedenking die OpenAI-topman Sam Altman recent ook al met de wereld deelde.

Enkele jaren geleden schatte McKinsey nog in dat ongeveer de helft van de globale werkuren eigenlijk kan worden geautomatiseerd. In het huidige rapport wordt dat tussen de zestig en zeventig procent. Jobs gaan verdwijnen en bepaalde uren gaan anders worden ingezet. Heel wat mensen gaan zich moeten bijscholen of evolueren richting een volledig nieuwe job, volgens het onderzoek.

Driekwart van de meerwaarde die generatieve AI kan bijbrengen bevindt zich in vier zakelijke sectoren: sales en marketing, klantenrelaties, softwareontwikkeling en R&D. Banken alleen zouden door de inzet van kunstmatige intelligentie de productiviteit zien stijgen met 200 tot 340 miljard dollar.

lees ook

AI voor de massa: een geschenk of een gevaar?

McKinsey vermoedt dat AI nog dit jaar op dezelfde hoogte komt als mensen, wat betreft taken waarbij het begrijpen van natuurlijke taalmodellen van belang is. De verdere overgang naar automatisering zal zich sneller voordoen in meer ontwikkelde economieën met hogere lonen, waarin handenarbeid een kleinere rol speelt.

Het is een opvallend contrast met vroegere stadia in technologische vooruitgang. Van nieuwe machines in fabrieken, helemaal terug tot de stoommachines tijdens de industriële revolutie en de lopende band in de vorige eeuw.

De investeringen die bedrijven doen in AI betekent gelukkig ook de creatie van nieuwe jobs en mogelijkheden. Zo lanceerde Accenture onlangs het nieuws dat het bedrijf zijn technologisch personeelsbestand in de nabije toekomst wil verdubbelen om bij te blijven met AI.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home