Hoewel Belgische IT- en zakelijke beslissingnemers positief staan ten opzichte van hun concurrentiepositie, kijken ze twijfelend naar de toekomst. Meer dan de helft vreest dat bijblijven moeilijk wordt. De AI-hype moet soelaas brengen.
72 procent van de Belgische IT-beslissingnemers denkt een goede concurrentiepositie te hebben en over een degelijke strategie te beslissen. Dat blijkt uit het Dell Technologies Innovation Catalyst-onderzoek, gevoerd bij 6.600 zakelijke- en IT-specialisten wereldwijd waarvan honderd in België.
Ondanks het vertrouwen in de eigen sterktes, kijken de Belgische respondenten met een zekere argwaan naar de toekomst. 52 procent is onzeker over de veranderingen die hun sector de komende drie tot vijf jaar zullen treffen en 57 procent vreest dat bijblijven moeilijk wordt. Iedereen beseft dat data een belangrijke rol speelt in de organisatie van morgen, maar 30 procent vindt het moeilijk om de overvloed aan data op te zetten in inzichten.
27 procent wijst naar het management en denkt dat daar een gebrek aan strategisch inzicht schuilt. 26 procent merkt dan weer dat de huidige IT-infrastructuur te verouderd of te complex is. Al die zaken zetten een rem op innovatie die nodig blijkt te zijn.
Altijd AI
Natuurlijk staat ook in dit onderzoek AI centraal, aangezien de hypetechnologie niet meer weg te denken is. Verrassend genoeg overheerst bij de Belgen een terughoudende teneur. 63 procent vreest voor nieuwe beveiligings- en privacykwesties en 64 procent vindt hun gegevens en intellectuele eigendom te waardevol om toe te vertrouwen aan een generatieve AI-tool waar ook derden toegang toe hebben. Lees: bijna twee op drie stelt zich terecht vragen bij het voeden van unieke bedrijfsdata aan ChatGPT en gelijkaardige tools.
Toch zijn de Belgische bevraagden niet blind voor het mogelijke nut van generatieve AI. 47 procent droomt van kostenbesparingen, 46 ziet de klantenervaring verbeteren en 45 verwacht dat de IT-beveiliging erop vooruit zal gaan. Vooraleer die voordelen te verwezenlijken zijn, is het belangrijk dat de organisaties hun datastromen onder controle krijgen. Bovendien valt het op dat de focus van de bevraging op generatieve AI ligt, en niet AI in het algemeen, terwijl niet helemaal duidelijk is hoe goed de respondenten de impact van AI-technologie kunnen inschatten.
Verschillende snelheden
“Zoals vaak het geval is met nieuwe technologieën, zijn er duidelijk grote verschillen in kennis en snelheid van adoptie tussen verschillende Belgische bedrijven en organisaties”, zegt Koen Segers, Managing Director bij Dell Technologies in België en Luxemburg. “Sommige organisaties bevinden zich nog in de verkenningsfase, terwijl andere al met concrete implementaties bezig zijn.”
Hij verduidelijkt: “We zien dat veel organisaties beginnen met toepassingen om de interne productiviteit te verhogen, terwijl projecten die echt impact hebben op bedrijfsprocessen vaak wat complexer zijn. Hier zien we dat veel bedrijven en organisaties nog op zoek zijn naar begeleiding en ondersteuning. We kunnen zeker zeggen dat met de opkomst van GenAI het bewustzijn en de kennis van de voor- en nadelen ervan ook heel sterk is toegenomen, juist omdat de toepassingsgebieden van GenAI veel diverser zijn dan bij ’traditionele’ AI.”