UiPath blijft nieuwe RPA-klanten strikken in de pandemie, al is het niet noodzakelijk

UiPath

Een bedrijf op de wereld zetten, het dusdanig laten groeien dat een beursgang onvermijdelijk wordt en blijven presteren. Dit succesverhaal ziet iedere start-up alleen maar in zijn wildste dromen. Voor UiPath lijkt dit alles toch in gang te zijn gezet. Het bedrijf ontstond in 2005, groeide uit tot RPA-specialist en maakte afgelopen voorjaar een succesvolle beursintrede. Maar hoe vordert het nu binnen de bedrijfsmuren?

UiPath maakte in april van dit jaar een beursintrede. Dat verliep bijzonder goed en het bedrijf haalde meer op dan voorspeld. De aandelen brachten namelijk 56 dollar per stuk op, terwijl het bedrijf hoopte op een verkoopprijs van 52 dollar tot 54 dollar per stuk.

Het bedrijf groeide zijn specialisatie uit tijdens de pandemie. UiPath specialiseert zich namelijk in robotic process automation (RPA). Daarmee kunnen bedrijven taken digitaliseren en automatiseren, zonder dat ze een complex en duur digitaliseringsproces moeten uitrollen.

Repetitieve taken worden door UiPath overgedragen aan robots. Dat ontlast werkkrachten en gaat de verveling tegen. Op de website haalt UiPath bijvoorbeeld aan dat dokters normaal 5 minuten zouden besteden aan het lezen van een medisch rapport van een patiënt, terwijl dit met behulp van een UiPath-robot verkort naar minder dan 1 minuut.

Bron: UiPath

RPA is het nieuwe speelveld voor enkele grote namen

De overgang naar de beurs werd door analisten wel altijd voorspeld als een zet die succesvol zou verlopen. Dat komt door de constante omzetcijfers die het bedrijf voor kan leggen. Om die goede trend te behouden, was een beursgang noodzakelijk. De concurrentie loert namelijk ook om de hoek. Microsoft is vorig jaar bijvoorbeeld tot de RPA-markt toegetreden, met de overname van Softomotive. IBM nam in hetzelfde jaar WDG Automation over en Salesforce richtte zijn pijlen op de RPA-markt door de overname van Servicetrace.

Enkele grote spelers zijn dus begonnen met de verkenning van het RPA-veld. Die voegen hun RPA-platform toe aan een al reeds grote portefeuille aan merken. Daartegenover staat UiPath die een RPA-service aanbiedt zonder verdere toeters en bellen.

lees ook

Robotic process automation snelst groeiende segment in bedrijfssoftware

Volgens cijfers van ETR waren er tijdens de corona slechts vier segmenten binnen de IT die zowel op vlak van investeringen als op vlak van marktaandeel boven de 40 procent zijn gebleven. RPA is één van deze sectoren en wordt vervoegd door AI, cloud computing en containers. RPA heeft verschillende raakvlakken met AI, want beide zorgen voor meer gestroomlijnde en geautomatiseerde processen.

RPA op zich heeft dus heel wat potentieel. Het heeft sinds de corona meer zichtbaarheid gekregen en de markt staat bol van sterke spelers. Hoe dit voor UiPath uitpakt langs de financiële zijde, na de beursgang, bekijken we hier.

Nog veel potentieel bij nieuwe klanten

Volgens Mark Roberge, managing director bij Stage 2 Capital, bestaat er maar één gezonde manier om een bedrijf te laten groeien. Volgens hem gaat het om een combinatie van het behouden van het bestaande klantenbestand, gecombineerd met een groei van dat bestand.

In dat tweede lijkt het bedrijf alvast te zijn geslaagd. Ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar mocht UiPath meer dan 1.100 nieuwe klanten verwelkomen. Dat cijfer kan het bedrijf nog verder laten groeien volgens de schattingen. Er wordt namelijk geschat dat op de markt nog een vraag bestaat voor een bedrag van 60 miljard dollar.

Ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar mocht UiPath meer dan 1.100 nieuwe klanten verwelkomen.

Nieuwe klanten aantrekken lijkt voor UiPath dus geen probleem te vormen, al valt er tegelijk nog heel wat te halen op dat vlak.

Bestaande klanten behouden: geslaagd

Naast uitbreiding is het namelijk ook belangrijk de bestaande klanten te behouden. In het totale klantenbestand hebben 1.247 bedrijven een jaarlijks terugkerende omzet, of ARR, van meer dan 100.000 dollar. ARR is een term die gebruikt wordt bij bedrijven die SaaS-modellen aanbieden. Dat wijst er al deels op dat UiPath ook weet het bestaande klantenbestand te behouden.

In feite weet UiPath meer geld binnen te halen uit bestaande klanten dan uit het aantrekken van nieuwe klanten. Deze klanten zijn dus trouw, waardoor UiPath groeit en op terugkerende inkomsten kan terugvallen. De verdere cijfers liegen er dan ook niet om. Het groeipercentage van de ARR ligt voor het bedrijf op 60 procent, terwijl momenteel al 725 miljoen dollar op die manier wordt opgehaald.

In feite weet UiPath meer geld binnen te halen uit bestaande klanten dan uit het aantrekken van nieuwe klanten.

Volgens onderzoek van ETR zit UiPath op dit vlak ook nog wel even gebakken. Zij ondervroegen 1.200 bedrijven over de bereidheid de diensten van een bepaald bedrijf aan te bevelen en te behouden. 46 procent gaf hierin aan in de tweede helft van 2021 minsten 6 procent meer uit te geven aan UiPath dan in de eerste helft van het jaar. Verder behoudt 42 procent de diensten, met een mogelijke bezuiniging op de uitgaven aan de dienst.

De 46 procent in het onderzoek illustreert het hoge netto retentiepercentage waarmee UiPath kan uitpakken. Het percentage duidt aan in welke mate een bedrijf in staat is om extra inkomsten te halen uit bestaande klanten. Bij UiPath ligt het percentage op 144 procent. Boven de 100 procent wordt een bedrijf als gezond beschouwd, doordat het dan kan groeien zonder nieuwe klanten aan te trekken.

UiPath blijft de concurrentie voor

Vergelijken we de positie van UiPath met concurrenten Microsoft, Automation Anywhere en Blue Prism, dan blijft het bedrijf sterk staan. In de survey van ETR verovert Microsoft de eerste plaats. Dat is ook te verwachten aangezien het bedrijf vertegenwoordigd is in zowat iedere markt. Toch komt UiPath al als tweede om de hoek kijken.

UiPath weet Automation Anywhere net voor te blijven in de vragenlijst: terwijl 54,7 procent de diensten van UiPath gebruikt en behoudt, ligt dat bij Automation Anywhere op 53,4 procent. Blue Prism, een andere speler op de RPA-markt, duikt onder de 45 procent (42,9%). Automation Anywhere maakt wel kans om te stijgen in de ranglijst door de meerjarige samenwerking die het bedrijf aangaat met Google Cloud.

De beursgang van UiPath blijkt al bij al geen vergissing te zijn. De gespecialiseerde RPA-diensten weten bestaande klanten onder de indruk te brengen. Dat blijft de bedragen verhogen die bedrijven aan diensten van UiPath besteden. Tegelijk weten ook heel wat nieuwe klanten de weg naar UiPath te vinden, met een extra impuls dankzij de pandemie.


Dit is een redactionele bijdrage in samenwerking met UiPath. Voor meer informatie over de oplossingen van het bedrijf, kan je hier terecht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home