Databots: Nooit op vakantie, altijd tot uw dienst

bot

“Miranda, heb jij Karel van IT gezien? Er neemt niemand op beneden.” “Neen, die heeft het al even zeer druk door onze overstap naar het nieuwe besturingssysteem. Je kan eens proberen bij Herman maar die zit met de handen in het haar sinds management besliste om naar de cloud te gaan.” “En Hugo?” “Hugo is met vakantie en zit met de schoonfamilie in de Ardennen deze week. Geduld is een schone deugd, Marc.”

Bij veel bedrijven klinkt dit scenario niet vreemd in de oren. Door de fragmentering van systemen of softwaretoepassingen en talloze tijdrovende en vaak banale bedrijfsprocessen, komen medewerkers minder toe aan meer belangrijke taken. De integratie van nieuwe technologieën verloopt moeizaam, waardoor de digitale transformatie op zich laat wachten. Wanneer collega’s wat welverdiende vakantie nemen, dreigt veel werk bovendien echt stil te vallen.

Digitale transformatie

Uiteraard, vakantie ontzeggen is geen optie, maar is er geen oplossing die er nooit even tussenuit moet en verschillende bedrijfsprocessen automatiseert zonder bestaande IT-systemen en data te beïnvloeden? Gelukkig wel. Databots. Zij gaan nooit op vakantie en staan altijd tot uw dienst.

Een databot is een virtuele assistent en AI-toepassing die handelingen van menselijke werkkrachten kan nabootsen. Hij verzamelt en linkt data uit bestaande applicaties door de digitale signalen die naar het pc-scherm worden gestuurd te onderscheppen. Hij werkt op basis van vooraf gedefinieerde regels, gemiddeld vijf keer sneller dan de mens, maar vaak nog sneller. Bovendien komt hier helemaal geen programmeerwerk aan te pas.

 

Databots zijn de ideale oplossing voor het automatiseren van repetitieve en tijdrovende taken.

 

Zo zijn databots de ideale oplossing voor het automatiseren van repetitieve en tijdrovende taken zoals het verwerken van facturen of het registreren van nieuwe klanten. Op die manier kunnen mensen zich toeleggen op meer interessante zaken, neemt de employee happiness toe en ontstaat er meer rust en harmonie op de werkvloer.

Buikgevoel

De virtuele robot voert alle aangeleerde taken volledig autonoom uit, al kan de eigenaar de mate waarin de mens tussenkomt zelf bepalen. Zo kan iemand bijvoorbeeld ingrijpen wanneer handschriftherkenning vereist is, wanneer er een foto of afbeelding moet geïnterpreteerd worden of wanneer er ‘buikgevoel’ aan te pas komt, bijvoorbeeld bij de beslissing om iemand een lening toe te kennen ook al voldoet die persoon niet aan de basiscriteria.


Lees ook: Het wat, waarom en wanneer van Robotic Process Automation


Na het werk levert de bot een rapport af met de resultaten en eventuele aandachtspunten. Dit rapport wordt door een menselijke collega nagekeken en gevalideerd. Zo treedt deze meer op als manager dan als uitvoerende kracht. Desnoods werkt de databot 24/7 en het hele jaar door om zijn taken af te werken. Zijn leven eindigt in principe pas als het werk waarvoor hij opgeleid is, voltooid is.

Teamwork

Bovendien werken deze softwarerobots uiterst goed samen. Meestal worden meerdere bots dan aangestuurd door een superbot. Die wijst taken toe aan de verschillende databots op basis van de nodige capaciteit. Zo kunnen ze bijvoorbeeld allemaal de orderverwerking ondersteunen tijdens de piekuren. ’s Avonds verwerkt dan een deel de timesheets van de arbeiders, terwijl nog een ander deel de facturatie opvolgt.

 

Dit is een ingezonden bijdrage van Johan Van den Bulck, CEO van Teroco. Via deze link vind je meer informatie over de oplossingen van het bedrijf.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home