IT-departement wil HP, werknemers willen Mac

Amper vijf procent van de Belgische bedrijven geeft werknemers volledige inspraak op de hard- en software die ze nodig hebben. Dat zorgt ervoor dat de beslissingen gedreven worden door IT, en de voorkeur daar is volgens onderzoek van NTT anders dan die van de mensen op de werkvloer.

Amper vijf procent van de Belgische bedrijven geeft werknemers volledige inspraak op de hardware en software die voor hen wordt aangeschaft. Denk daarbij onder andere aan de laptops waarop ze moeten werken. Dat concludeert NTT aan de hand van een onderzoek bij 288 Belgische beslissingmakers. Bij 55 procent van de ondervraagden hebben de werknemers helemaal niets te zeggen over de technologietools waarmee ze aan de slag moeten gaan.

Verschil in voorkeur

Dit zorgt voor discrepanties. Zo is HP het voorkeursmerk bij uitstek van het IT-departement. Bij 35,07 procent van de ondervraagden staat de laptopfabrikant bovenaan. Dell volgt op plaats twee met 21,53 procent. Werknemers houden er volgens de bevraging een totaal andere voorkeur op na. 48,88 procent verkiest hardware van Apple, met HP pas op plaats twee met 20, 14 procent.

NTT lijkt in zijn rapport te suggereren dat het IT-departement te weinig oren heeft naar hoe de werknemers in een bedrijf echt werken en welke tools ze daarvoor nodig hebben. 34 procent van de IT-beslissers denkt dat medewerkers met vrije inspraak beter presteren, 41 procent geeft aan dat HR een rol moet spelen in de aankoop van nieuwe hardware en 43 is er fan van om werknemers adminrechten te geven op hun toestellen om zo zelfondersteuning mogelijk te maken.

Geen ondersteuning en beveiliging

We kunnen ons inbeelden dat zeker dat laatste het koude zweet doet uitbreken bij onze lezers actief in een IT-departement. Je kan de cijfers op verschillende manieren interpreteren. Zo is het goed mogelijk dat het IT-departement functionaliteit, eenvoud van management en de mogelijkheid om zelf reparaties uit te voeren verkiest boven de gepercipieerde aantrekkelijkheid van Apple-toestellen.

Merken als HP en Dell bieden immers on site support en laten IT-specialisten toe om zelf componenten te vervangen bij defecten, Apple is in zijn DNA een consumentenmerk dat geen van die mogelijkheden biedt, en bovendien een flinke premium vraagt voor het logo. We vermoeden dat dergelijke bedenkingen niet in acht werden genomen door de bevraagde werknemers.

Iets gelijkaardigs geldt voor de admin-rechten. In een ideale wereld kan een werknemer zijn eigen toestel configureren. In de realiteit is de kans groter dat een medewerker uit gemakzucht inlogt op zijn admin-account, op een ransomwarelink klikt en zijn hele IT-omgeving infecteert aangezien die ransomware met administratorrechten aan de slag kan.

Perceptie

Het is desalniettemin opvallend om zo’n verschil te zien tussen wat het IT-departement verkiest en wat de mensen op de werkvloer zelf graag hebben. Dat illustreert dat merken zoals HP en Dell nog steeds niet het grote publiek bereiken met hun steeds aantrekkelijkere toestellen, zoals de XPS 13 en de Elite Dragonfly. De leek blijft schijnbaar een Macbook verkiezen.

We zetten pas de meest begeerlijke zakelijke toestellen tegenover elkaar en kozen er ozne favoriet uit. Ontdek in dit stuk welke laptop onze voorkeur geniet: 6 ultrabooks getest: welke moet je hebben?

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home