On-prem klanten voelen zich in de steek gelaten door SAP

sap

SAP trekt vol de kaart van de cloud en hoopt dat klanten volgen. In verschillende Europese landen laten klanten die liever on-prem blijven hun onvrede horen.

SAP maakte het in april al duidelijk: de toekomst van het bedrijf en zijn platformen liggen in de cloud. Dat werd recent nog eens bevestigd door CEO Christian Klein die tijdens een call met investeerders zei dat nieuwe innovaties zoals AI enkel aan cloudklanten zullen worden aangeboden. Die uitspraak is niet in goede aard gevallen bij de klanten die liever on-prem willen blijven.

In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland verzamelt de gebruikersgroep DSAG de stemmen van misnoegde klanten. Voorzitter Jens Hungerhausen zegt aan The Register dat klanten zich in de steek gelaten voelen. Klanten die in S/4HANA on-premise hebben geïnvesteerd, krijgen het gevoel dat ze miljoenen euro’s hebben verspild. Dit is een ommekeer van 180 graden ten opzichte van eerdere verklaringen.”

Ook in het Verenigd Koninkrijk en Ierland groeit de onvrede. Een woordvoerder van de Britse belangengroep zegt eveneens aan The Register dat on-prem klanten dubbel zouden moeten betalen om toegang te krijgen tot nieuwe innovaties, omdat ze naast de on-premkosten ook nog eens gedwongen worden het SAP Business Technology Platform te gebruiken.

Iedereen gelijk

SAP moet voorzichtig zijn dat het geen tweetrapsproductaanbod creëert, waarbij het bedrijven afstraft omdat ze niet naar de cloud willen overstappen. Bredere markttrends tonen aan dat het ‘cloud-first’ denken stilaan heeft aangedaan, ook in België.

Bedrijven verkiezen tegenwoordig een hybride structuur waarbij sommige workloads naar de publieke cloud worden gebracht, maar andere liever in eigen beheer worden gehouden. IT-leveranciers zoals SAP doen er dus niet slecht aan het on-premgebeuren niet te steifmoederlijk te behandelen.

Toch lijkt SAP voet bij stuk te houden. Een woordvoerder reageerde via The Register op de kritiek waarin het benadrukt dat cloud de juiste weg voorwaarts is. “Bedrijven hebben te maken met volatiele macro-economische omgevingen. Om voorop te blijven lopen, moeten klanten in de cloud zijn. Dat is de enige manier om innovatie te leveren met snelheid en flexibiliteit.”

Klanten die in S/4HANA on-premise hebben geïnvesteerd, krijgen het gevoel dat ze miljoenen euro’s hebben verspild.

Jens Hungerhausen, voorzitter DASG (via The Register)

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.