Office 365 en Azure opnieuw wereldwijde loginproblemen

service down problemen

Microsoft kan maar niet op adem komen. Na de grote problemen eind vorige week met Office 365 in België en Europa is er opnieuw een loginprobleem. Deze keer gaat het om Office 365, Azure en Dynamics 365. Microsoft heeft ondertussen het probleem opgelost sinds middernacht.

Eind vorige week kende Microsoft een groot probleem met Office 365-klanten. Een niet nader gedefinieerde subset van gebruikers had te kampen met een panne van het mailverkeer. Voor sommigen raakten de problemen na enkele uren opgelost, anderen kampten meerdere dagen met een totale onbeschikbaarheid van het mailverkeer.

Gisterenavond sloeg het noodlot opnieuw toe bij Microsoft. Deze keer ging het over Office 365, Azure, Dynamics 365 en delen van Skype volgens ZDNet. Hiermee flatert Microsoft twee keer op een week tijd.

Gelukkig werd het probleem enkele uren later opgelost, maar het toont aan dat de cloud niet zo’n heilige plaats is waar altijd alles beschikbaar staat.

Active Directory

Volgens Microsoft situeerde het probleem zich in de Azure Active Directory (AAD). Hiermee verifieert het bedrijf de identiteit en beheert het de toegang tot clouddiensten. Het probleem was deze keer nieuwe inlogpogingen. Gebruikers die al waren ingelogd, konden probleemloos gebruik blijven maken van alle diensten.

De Azure statuspagina toont dat het om een Level 3-probleem ging afgelopen nacht. De grote verantwoordelijke was een Amerikaanse internetprovider die connecties voorziet naar verschillende Microsoft datacenters.

Engineers hebben na de ontdekking van het probleem snel stappen genomen om over te schakelen naar een alternatieve DNS-provider. Die wissel is succesvol afgerond en zowel Office 365 als Azure werken opnieuw zonder problemen.

Gerelateerd: Office 365-problemen na meer dan vier dagen opgelost

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home