Zalando trekt naar de rechtbank tegen Europese digitale wetgeving

Zalando_online_shopping

De Duitse webwinkel vindt dat het ten onrechte benadeeld wordt door de Europese Digital Services Act. Die wet is door de EU opgesteld om het (te vrije) speelveld van big techbedrijven te controleren.

De Digital Services Act (DSA) staat voor een eerste juridische stresstest, weet The Financial Times. Het Duitse Zalando diende vandaag een klacht in bij de EU-rechtbank in Luxemburg. Het argument van de online verkoper is dat de Europese Commissie Zalando naar eigen zeggen onterecht beschouwd als ‘bijzonder groot platform’. Daardoor krijgt het bedrijf extra verplichtingen om desinformatie online aan te pakken.

Precedent scheppen

Andere grote techspelers, genre Google, Amazon en andere Meta’s zullen de zet van Zalando nauwlettend in het oog houden. Want enkele van hen overwegen om zelf naar de rechter te stappen tegen de DSA die net ontworpen is om de online giganten onder de knoet te houden. Het is op zijn zachts gezegd verwonderlijk dat niet een bedrijf uit Silicon Valley, maar wel een Europese speler, de eerste juridische stappen zet.

De wet treedt officieel in werking op 25 augustus en maakt deel uit van een grotere digitale wetgeving van de EU. Naast de Digital Services Act heeft Europa ook een Digital Markets Act in het leven geroepen. “De DSA is heel terecht opgesteld, alleen zijn we verbaasd dat we samen met 18 andere bedrijven zijn aangeduid als zeer groot online platform”, verklaart Robert Gentz, CEO en medeoprichter van Zalando. “We zijn trouwens het enige Europese bedrijf op de lijst.”

Slecht voor het merk Zalando

Zalando ziet de vermelding vooral als slechte reclame. “Logisch, want als het merk dat we zijn willen we niet met deze categorie worden geassocieerd”, gaat Gentz verder. “De bedrijven op de lijst worden slechte acteurs genoemd en plots staan we daartussen. Het spreekt voor zich dat dit slecht is voor ons merk.” Voor Zalando is vooral de manier waarop de lijst is samengesteld een doorn in het oog.

Zalando heeft maandelijks meer dan 83 miljoen bezoekers maar het bedrijf stelt dat minder dan 31 miljoen bezoekers producten van externe aanbieders kopen. En dat cijfer is minder dan de 45 miljoen die de Europese commissie heeft vooropgesteld om te spreken van een zeer groot platform. “Alle anderen zijn aangewezen op basis van gebruikers. Bij ons is dat gebeurd op basis van het aantal bezoekers. Dat is een ongelijke behandeling”, verduidelijkt Gentz.

lees ook

Amazon vermijdt monsterboete na akkoord met EU over antitrust discussie

Ontmoeting met Breton

De Zalando-oprichter stelt dat Europa het hybride model verkeerd heeft geïnterpreteerd. De DSA richt zich op tussenpersonen (zoals Zalando) om de veiligheid en authenticiteit van online verkochte spullen beter te kunnen controleren. Vorige week ontmoette Gentz EU-commissaris Thierry Breton die verantwoordelijk is voor de handhaving van de wet. Samen bespraken ze de verantwoordelijkheden van Zalando met betrekking tot de DSA.

Breton bracht vorige week een bezoek aan Silicon Valley, waar hij toezicht hield op een ‘vrijwillige stresstest’ van de regels op het hoofdkantoor van Twitter. “Technologie is onze samenleving aan het stresstesten geweest. Het is nu tijd om de rollen om te draaien”, verklaarde Breton toen. De EU commissie heeft nog geen commentaar gegeven op de juridische zet van Zalando.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home