HP-CEO verdedigt omstreden printerbeleid: “Iedere printer is een investering”

HP printers

Het harde beleid van HP ten aanzien van externe printcartridges kan op weinig bijval rekenen. In een interview legt HP-baas Enrique Lores uit waarom HP voet bij stuk houdt.

Enrique Lores, CEO van HP, was te gast bij CNBC voor een interview. Het gesprek ging onder meer over de pc-industrie, het hybride werken en de rol die HP daarin wilt opnemen, maar ook het omstreden Dynamic Security-beleid dat de fabrikant hanteert voor zijn thuis- en kantoorprinters. HP blokkeert resoluut inktcartridges van externe partijen, een maatregel die niet zo populair is bij klanten.

Beveiliging en duurzaamheid

HP hanteert deze maatregel al sinds 2016 en heeft zich altijd verdedigt met het argument dat dit noodzakelijk is voor de beveiliging van printers. Cartridges van de fabrikant zijn uitgerust met een chip waardoor de printer weet dat dit de goede inkt is. Niet-identificeerbare chips kunnen de nodige beveiligingsrisico’s met zich meebrengen: de inkt kan schadelijk zijn voor de printer, om nog maar te zwijgen van potentiële malware die een cartridge kan verschuilen.

Lores bevestigt dat argument: “Het is voor ons belangrijk om ons intellectueel eigendom te beschermen. We hebben veel van ons intellectueel eigendom ingebouwd in de inktpatronen en de printers. Wanneer we catridges identificeren die dat schenden, dan stoppen de printers met werken”. Naast beveiliging haalt Lores met duurzaamheid nog een ander populair stokpaardje aan om zijn beleid te verdedigen: klanten kunnen gebruikte patronen terugsturen naar HP om te laten recycleren. Een dienst die ze voor externe partijen uiteraard niet kunnen aanbieden.

lees ook

Milieuvriendelijk printen met opnieuw gefabriceerde toners

Printabonnementen

Lores geeft later in het interview ook wel toe dat er economische motieven in het spel zijn. HP wil zijn printers ‘as a service’ aanbieden met een bijhorend abonnement, zoals Instant Ink. Dit is voor HP veel lucratiever dan eenmalig een printer verkopen. “Elke keer dat een klant een printer koopt, is dat voor ons een investering. We investeren in die klant en als die klant niet genoeg print of onze supplies niet gebruikt, is het een slechte investering”, aldus Lores.

Het lijkt er dus niet naar dat HP snel toegevingen zal doen, ook al heeft het de printerfabrikant al rechtszaken opgeleverd. HP betaalde al 1,5 miljoen euro schadevergoeding uit aan misnoegde klanten in België en Europa.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home