HP Instant Ink vergroot marges dankzij lock-in printerklanten

HP meldt tijdens een evenement voor investeerders wat we doorgaans wel weten, maar niet vaak luidop horen: Instant Ink en gelijkaardige formules zijn interessant voor de printerboer, aangezien klanten een lock-in ervaren waarmee ze gebonden blijven.

Wie een (HP)-printer koopt en die koppelt aan een abonnement zoals Instant Ink, hangt z’n karretje redelijk vast aan de HP-locomotief. Printer en inkt zijn met elkaar verbonden, zodat klanten via vendor lock-in vast blijven hangen aan HP. Dat zullen wij met zoveel woorden niet horen tijdens persevenementen, maar wanneer de doelgroep van een presentatie de investeerders zijn, worden de zaken soms iets concreter.

Lock-in

Dat hoorde The Register tijdens een presentatie van HP’s CFO Marie Meyers op de UBS Global Technology-conferentie. “We zien dat wanneer klanten van een puur transactioneel model verhuizen naar bijvoorbeeld Instant Ink, de waarde van die klant met twintig procent stijgt. Dat komt omdat je die klant insluit en zo een langetermijnrelatie aangaat.”

Lock-in is niet noodzakelijk een ramp. HP overtuigt klanten inderdaad om zich aan het bedrijf te binden via een abonnementsformule, maar die heeft best interessante prijzen, zoals we eerder al onderzochten. Ook het bijkomende gemak is de moeite. Er zit voor HP ook iets in, en dat is een terugkerende bron van inkomsten van een klant die anders misschien na aankoop exclusief inkt bij een goedkope bron zou halen.

Hogere marges maar ook duurzamer

HP worstelde een tijdje met tegenvallende resultaten in de printerbusiness, maar Instant Ink heeft daar flink geholpen. Ongeveer een half jaar geleden had HP wereldwijd al elf miljoen klanten, met een positieve impact op de omzet tot gevolg. Dat is een mooi resultaat, aangezien de printermarkt doorgaans toch niet als een groeimarkt wordt bestempeld. In fiscaal jaar 2020 bedroegen de marges voor de printdivisie nog 14,8 procent, vandaag is dat 18,9 procent.

Instant Ink heeft nog een bijkomend voordeel: HP koppelt het abonnement in de regel aan printers die iets duurder en kwalitatiever zijn. Zo komt er een einde aan wat in essentie wegwerpprinters waren, die voor 60 euro over de toonbank gingen om anderhalf jaar later alweer vervangen te worden. De nieuwe toestellen zijn duurzamer.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home