Google doet onder druk van Europa aanpassingen aan consumentendiensten

google play aanpassingen

Consumenten krijgen betere en correctere informatie te zien wanneer ze gebruik maken van Google-diensten zoals Play. Daarmee geeft Google toe aan Europese eisen.

De FOD Economie kondigt het nieuws aan als een grote overwinning voor zichzelf. Samen met de Nederlandse ACM leidde het ministerie een actie van het Europese netwerk voor consumentenbescherming. Consumenten over heel Europa maken gebruik van Google-diensten om producten te kopen of informatie op te zoeken. Die informatie was echter niet altijd volledig.

Google geeft toe aan de eisen en maakt de gevraagde aanpassingen. Die zijn van toepassing op Vluchten, Hotels, de Play-appwinkel en de webshop van Google. Google dient niet enkel transparanter te zijn over prijzen, maar consumenten ook beter te informeren over garantie en het terugroepingsrecht. Daarnaast moet Google ook duidelijker maken waar consumenten terecht kunnen met vragen en klachten.

Wat verandert concreet?

FOD Economie somt in een persmededeling de aanpassingen die Google heeft doorgevoerd op:

  • Prijzen die worden getoond in Vluchten en Hotels zijn vanaf nu de definitieve prijs, inclusief vooraf bekende kosten en taksen. Indien referentieprijzen worden gehanteerd, moeten die duidelijk herkenbaar zijn. Zo krijgt de consument een beter beeld van de totale prijs van de boeking.
  • Consumenten kunnen rechtstreeks via Google Play en de webshop contact opnemen met het bedrijf. Daarnaast toont Google ook een link naar het platform van onlinegeschillenbeslechting van de Europese Commissie.
  • Consumenten kunnen in de verschillende nationale versies van de Play Store winkelen en Google moet hen ook uitleggen hoe ze tussen die versies navigeren. Hierdoor zouden applicaties overal in Europa beschikbaar moeten zijn. Producten kunnen betaald worden met alle erkende betaalmethoden in Europa.
  • Google moet uitleggen hoe het gebruikersbeoordelingen verzamelt en duidelijk maken dat die recensies niet noodzakelijkerwijs op echte ervaringen om consumenten te beschermen tegen valse recensies.
  • Google verwijdert sneller illegale content van zijn platformen als bevoegde autoriteiten dit verzoeken.

Geoblocking

Ook na de aanpassingen blijft er voer voor discussie tussen Google en de autoriteiten, namelijk geoblocking. Het aanbod van de Google Play Store kan van land tot land verschillen, waardoor content in bepaalde landen niet beschikbaar kan zijn. Google hanteert hiervoor een andere interpretatie van de wettelijke richtlijnen hanteren dan de consumentenbeschermingsautoriteit.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home