Vervangt AI de boekhouder?

Kunstmatige intelligentie heeft zijn weg gevonden naar heel wat bedrijven, inclusief de financiële sector. Boekhouding is een domein waar digitalisering traditioneel een zware stempel drukt. Zal AI de boekhouder binnenkort vervangen?

Wanneer men aan jobs denkt die in gevaar zijn door de snelle groei van AI, wordt boekhouden vaak als één van de eersten genoemd. Maar is dat terecht? We spraken erover met Alexander Peccoux, COO bij het Belgische boekhoud- en auditkantoor Lieutenant Guillaume en verantwoordelijk voor alle IT-processen in het bedrijf, dat zo’n 300 klanten bedient met 25 medewerkers.

Ieder boekhoudkantoor heeft gelijkaardige uitdagingen. Digitale tools moeten er vooral voor zorgen dat financiële informatie onmiddellijk beschikbaar is, zodat klanten kunnen rekenen op actueel advies. Speelt AI daar al een rol bij?

Versterking

AI wordt momenteel vooral gebruikt in het boekhoudproces om het team bij te staan bij het invoeren van data, zegt Peccoux. “Wanneer een document, een factuur of een andere financiële transactie in de software is ingevoerd, moet dat worden verwerkt. Er is het bedrag, de datum, de naam van de klant of leverancier, dat moet worden geregistreerd in de boekhouding.”

“In plaats van dat onze mensen dat doen, hebben we AI om ons hierbij te helpen.”, legt hij uit. “Het systeem leert en begrijpt die taken, neemt ze over en optimaliseert die zelfs. Dat is momenteel de rol van AI in het boekhouden.” Peccoux kan wel een aantal toepassingen bedenken die accountants in de toekomst nog veel meer gaan helpen: “Vooral wat betreft het begrijpen en opsporen van fouten en vergissingen in een boekhouding.”

Vandaag is de meerwaarde van een goede boekhouder voor een bedrijf vooral het feit dat die vlot incoherenties in de boeken van een firma kan lokaliseren, identificeren en begrijpen, zegt Peccoux. “AI gaat accountants kunnen helpen om nog accuratere financiële informatie te verstrekken aan klanten, om nog beter financieel advies te geven. Omdat AI de financiële situatie gaat kunnen voorspellen.”

Hulpmiddel

Peccoux ziet AI vooral als een tool waarmee boekhouders financiële informatie sneller en betrouwbaarder zullen kunnen genereren voor de klanten. Natuurlijk heeft hij bedenkingen bij de technologie: “Wat ons misschien het meeste zorgen baart, is dat we niet weten tot wat AI allemaal in staat gaat zijn in de toekomst, iedereen heeft ergens wel wat angst voor het onbekende. En bij AI is er nog heel wat onbekend.”

Dat AI ooit de wereld gaat overnemen, daarvoor is Peccoux niet bang: “Ik zie geen Terminator-scenario gebeuren,” lacht hij. Ergens is hij wel bezorgd over de invloed van AI op boekhoudbedrijven, maar misschien niet zoals je zou verwachten: “Wij zien het nu als een opportuniteit, maar we zijn er ons van bewust dat ook andere bedrijven AI in hun proces kunnen integreren en zo nieuwe klanten gaan aantrekken. Die bedrijven zullen een voordeel hebben tegenover firma’s die AI niet implementeren. Het gaat meer over hoe je AI kan inpassen in je systemen.”

De man is erg eerlijk: “Mijn grootste vrees is dat er bedrijven gaan zijn die AI misschien beter implementeren dan wij, waardoor ze een betere service gaan kunnen bieden. Daarom vind ik dat we ons moeten focussen op AI begrijpen, om de technologie zo beter te integreren in onze processen, om een betere service te kunnen bieden.”

lees ook

AI: de sleutel voor goede klantenservice, of slechts een klein stukje van de puzzel?

ChatGPT

De collega’s van Peccoux zijn inmiddels voorzichtig begonnen met het gebruik van ChatGPT, om te helpen met het beantwoorden van vragen die klanten kunnen hebben of om ideeën te genereren voor sociale media. Peccoux is duidelijk wat de chatbot betreft: “Dat is iets dat we enkel in de marge gebruiken. ChatGPT is totaal niet gelinkt aan de accounting die we doen.”

Voor communicatie met klanten is AI nog niet klaar, denkt hij. “Onze klanten willen een mens om mee te praten. Die willen een ervaren accountant, die hun boekhouding persoonlijk kent.” Voorlopig helpt AI volgens hem nog niet om een diepere connectie met zijn klanten te krijgen.

Onze klanten willen een mens om mee te praten.

Alexander Peccoux, COO Lieutenant Guillaume

Software verbinden en integreren en het IT-proces versoepelen voor klanten is de hoofdrol van AI voor de boekhouder, maar ook dat is al uitdagend. De meeste werknemers in een boekhoudkantoor hebben in de regel geen IT-achtergrond, maar komen uit de zakenwereld en uiteraard, accounting. “Deze technologie integreren in onze processen is dus best een uitdaging.” geeft Peccoux toe.

Geen angst

Gaat AI in de toekomst niet toch heel wat jobs, zoals boekhouden, volledig overnemen? Peccoux denkt van niet. “Als AI onze jobs kan overnemen, wil dat zeggen dat onze jobs niet zo belangrijk zijn. En ik ben ervan overtuigd dat ze dat wel zijn.” klinkt het beslist. “Accounting is veel belangrijker dan mensen zich kunnen voorstellen.”

“Het is voor ons nooit de bedoeling geweest om mensen te vervangen door machines, wanneer we een stapje verder zijn gegaan in het gebruik van software.” verduidelijkt Peccoux. “AI is voor ons niet meer dan een tool om de sterktes van mensen nog te vergroten.” Hij gaat zelfs nog iets verder: “Als we de tools die we vandaag gebruiken niet zouden hebben, zouden we hetzelfde team zijn, met evenveel klanten. Maar we zouden een vrij rudimentaire job doen. Wij willen vooral dat onze mensen met die tools het beste advies op het beste moment kunnen geven.”

Als AI onze jobs kan overnemen, wil dat zeggen dat onze jobs niet zo belangrijk zijn. En ik ben ervan overtuigd dat ze dat wel zijn.

Alexander Peccoux, COO Lieutenant Guillaume

De toekomst

Er zijn natuurlijk wel domeinen waar AI een erg belangrijke rol kan spelen in de toekomst. Denk aan audits. “Auditeren is zeker zijn dat data, die in een boekhouding wordt ingebracht, coherent en wettelijk zijn. Ik kan me voorstellen dat AI hier een rol in speelt in de toekomst. Als je het systeem traint en het leert bij, kan AI een boekhouding snel doorgronden.”

Algemener ziet Peccoux twee kanten in een professionele toekomst met AI: “Bedrijven en sectoren gaan ermee in competitie moeten, maar het wordt ook een kwestie van samenwerken. Je moet kunnen tonen dat je als bedrijf een meerwaarde hebt die niet volledig kan worden vervangen door AI, maar je kan de technologie wel gebruiken als er een voordeel is.”

Ondanks de doemberichten blijft Peccoux vooral geloven in de menselijke relaties tussen klanten en accountants, niet in AI die de boel overneemt. “Klanten die vooral naar de kost kijken, die kunnen eventueel naar een goedkopere accountant, die AI misschien gebruikt om zijn prijs wat te drukken en er mensen door vervangt. En klanten die echt advies willen, die zullen naar accountants gaan die AI gebruiken om mensen een betere service te laten bieden.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home