EU wil meer transparantie in politieke advertenties

De EU werkt aan regels die advertentiespecialisten zoals Facebook en Google zullen verplichten om meer transparantie toe te voegen aan gerichte politieke reclame.

De Europese Unie hekelt het gebrek aan transparantie bij gerichte politieke advertenties online. Vandaag kunnen politieke partijen erg gericht specifieke doelgroepen viseren met hun reclame via de advertentieplatformen van onder andere Google en Facebook. De manier waarop burgers het doelwit zijn van campagnes is echter niet transparant.

De Europese Commissie sleutelt nu aan regelgeving die transparantie moet toevoegen. Een vroege versie van nieuwe wetgeving geeft aan dat de EU platformen wil verplichten om niet alleen duidelijk aan te geven welke advertenties politiek gesponsord zijn, maar ook waarom een doelgroep de advertenties in kwestie te zien krijgt. Technologiebedrijven die reclame aanbieden, moeten eveneens aangeven hoe lang een advertentie verschijnt en hoeveel mensen die te zien krijgen. Dat weet de Financial Times.

Vuil systeem

Europees Commissaris voor Waarden en Transparantie noemt het huidige advertentiesysteem vuil en ondoorzichtig. “Het recht om te spreken is niet hetzelfde als het recht om veel mensen te bereiken”, vindt ze. De democratie is te kostbaar volgens Jourova om geen actie te ondernemen, wat impliceert dat ze reclameplatformen en sociale media mee verantwoordelijk stelt voor schade aan het democratische systeem. In de draft voor de wetgeving staat dat politieke advertenties vandaag negatieve effecten, hebben op de vrijheid van mensen op een mening, informatie en hun capaciteit om politieke beslissingen te nemen en hun stemrecht uit te oefenen.

Volgens de voorgestelde wettekst kunnen bedrijven die de regels schenden veroordeeld worden tot een boete van tot vijf procent van hun omzet. Dat ligt in lijn met de straf die staat op de schending van de GDPR. De lidstaten zouden de regels zelf handhaven.

Discussie

Het zal nog even duren eer de nieuwe regels van tel zijn. Na de publicatie van het wetsvoorstel komt er een uitgebreide discussie tussen de lidstaten, het Europees parlement en de Europese Commissie. Pas na een goedkeuring van alle partijen komt er een finale richtlijn tot stand.

De plannen kaderen in een recente push van de EU om de macht van grote techbedrijven aan banden te leggen. Zo sleutelt de Unie momenteel ook aan antitrustwetgeving gericht op techreuzen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home