Huawei test LTE-V2X-oplossing voor slimmer verkeersnet voor het eerst in Europa

smart mobility

Het Fraunhofer Institute for Open Communication Systems (FOKUS) gaat Huawei’s eerste commerciële LTE-V2X (Vehicle-to-anything)-producten gebruiken voor zijn digitale verkeerstesten in Berlijn.

LTE-V2X is de nieuwe specificatie voor alle verkeersgerelateerde communicatie, of dat nu gaat om auto-naar-auto, auto-naar-infrastructuur of auto-naar-netwerk. De door Huawei aangeleverde oplossing voorziet netwerktechnologie in wagens en basestations langs de weg, waardoor chauffeurs sneller gewaarschuwd kunnen worden voor gebeurtenissen zoals ongevallen.

Het belangrijkste voordeel van LTE-V2X is dat de communicatie rechtstreeks gebeurt en niet eerst een omweg maakt langs een centrale back-end, zoals bij de 3G-standaard het geval was. Daardoor is de latency veel lager en kunnen auto’s in realtime communiceren en reageren.

Experimenten

Het Fraunhofer Institute zal de technologie van Huawei voor het eerst inzettenin Europa. Het instituut gaat LTE-V2X gebruiken voor verschillende experimenten op zijn testterrein in Berlijn. Het gaat onder meer om het waarschuwen bij obstakels zoals een stilstaande wagen of werkzaamheden, noodremfunctionaliteit en snelheidsaanbevelingen op basis van verkeerslichten.

“Digitalisering van de weginfrastructuur en voertuigen wordt de belangrijkste bouwsteen voor verkeersveiligheid”, zegt Ilja Radusch, verantwoordelijk voor Smart Mobility bij Fraunhofer FOKUS. Dankzij LTE-V2X is er een nieuwe technologie beschikbaar naast WLAN-V2X en wordt de basis gelegd voor verdere ontwikkeling onder de 5G-standaard.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home