SAP wil all-in gaan met AI

SAP overtreft de verwachtingen in 2023, en kijkt naar AI om de positieve lijn door te trekken naar dit en volgend jaar. Klanten zullen daarin moeten volgen, of ze willen of niet.

De Duitse ERP-specialist SAS maakt vandaag zijn financiële resultaten bekend. Met een kwartaalomzet van 8,5 miljard euro en een nettowinst van 2,5 miljard euro overtreft SAP de verwachtingen. Dat betekent niet dat SAP op zijn lauweren gaat rusten: het bedrijf kondigt een ambitieuze reorganisatie aan om zich meer te kunnen richten op AI. Iets dat je tegenwoordig wel meer bedrijven hoort zeggen.

Het is SAP wel menens: de reorganisatie zal volgens de eerste schattingen twee miljard dollar kosten en 8000 banen beïnvloeden. Dit wil SAP zoveel mogelijk opvangen door interne omscholingsmaatregelen en vrijwillige vertrekprogramma’s. Het is niet de bedoeling om al te fors te knippen in het personeelsbestand: door te investeren in andere domeinen zou het aantal werknemers min of meer gelijk moeten blijven. SAP heeft vandaag een ruime 100.000 werknemers in dienst.

De investeringen zullen zich volgens SAP snel terugverdienen.Tegen 2025 rekent het bedrijf zijn nettowinst te kunnen optrekken tot tien miljard euro.

Gedwongen naar de cloud

De focus op AI is een volgende stap op een traject dat SAP al eerder was ingeslagen. Vorig kondigde het een grote uitbreiding van het AI-aanbod aan: de lancering van een eigen generatieve AI-chatbot Joule is daar de belichaming van. De AI-pret is wel exclusief voorbehouden voor wie zijn on-preminfrastructuur afdankt en SAP volgt naar de cloud.

Klanten die verkiezen on-prem te blijven, zijn niet altijd blij met de voorkeursbehandeling die de cloud krijgt. SAP is echter resoluut in zijn beleid, al blijft het on-prem klanten natuurlijk wel van ondersteuning voorzien. Maar wie voor on-prem kiest, loopt heel wat mis, zonder dat SAP ooit heeft gezegd dat de keuze tussen eigen hardware en de cloud er ook één was tussen nieuwe (AI-)functies, of niet. De ERP-specialist zet een groot deel van zijn klanten daarmee toch een beetje voor het blok.  

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home