Je kennis en vaardigheden in AI kunnen bepalen of je wel of niet gemakkelijk werk vindt, blijkt uit onderzoek van Microsoft en LinkedIn. Werknemers moeten die vaardigheden vaak wel op eigen houtje bijschaven.
Microsoft maakt vandaag zijn vierde Work Trend Index openbaar, een jaarlijks globaal onderzoek naar wat er speelt op de werkvloer. Het hoeft niet te verbazen dat AI de rode draad doorheen het rapport. AI beïnvloedt niet alleen de manier waarop we werken, maar ook hoe we naar werk zoeken. Daarom betrok Microsoft dit jaar voor het eerst dochteronderneming LinkedIn mee in zijn studie.
Drie op vier kenniswerkers maakt vandaag op één of andere manier gebruik van artificiële intelligentie om de werklast te verlagen. Het wordt ook steeds meer verwacht vanuit de werkgever dat werknemers de kennis en vaardigheden beschikken om met AI te werken. Twee op drie bedrijfsleiders geeft aan geen nieuwe werkkrachten zonder voorkennis van AI meer aan te werven.
Trainingsparadox
Hoewel AI-vaardigheden dus als de norm worden beschouwd, betekent niet dat bedrijven vol inzetten om de kennis van hun personeel bij te schaven. Slechts 39 procent van de deelnemende respondenten geeft aan relevante AI-training te hebben gekregen via de werkgever en 25 procent van bedrijven geeft aan in dergelijke trainingen te willen voorzien. Kenniswerkers staan er als puntje bij paaltje komt er dus alleen voor.
Dit veroorzaakt verschillende niveaus van AI-vaardigheden. Het rapport onderscheidt vier typen ‘AI-werkers’: sceptici, beginners, verkenners en ‘power users’. Die laatste categorie bespaart dagelijks gemiddeld dertig minuten uit met de hulp van AI. Niet alleen je eigen houding ten aanzien van AI-technologie, maar ook de bredere bedrijfscultuur sturen in welke categorie je terechtkomt. De meeste power users werken in organisaties waar het gebruik van AI wordt aangemoedigd.
Om mensen te helpen hun AI-kennis en -goesting bij te schaven, zal LinkedIn vijftig nieuwe trainingscursussen rond generatieve AI toevoegen aan zijn leerplatform. De trainingen zijn tot en met 8 juli gratis beschikbaar voor alle gebruikers. Uit cijfers van het sociale mediaplatform blijkt ook dat de vermelding van een zeker tweeletterwoord voor 17 procent meer respons zorgt.
Bring your own AI
Wat de implementatie van AI in de dagelijkse processen betreft, lijken kenniswerkers en hun werkgevers in verschillende snelheden te evolueren. Drie op vier kenniswerkers zegt vandaag al AI te gebruiken. Tegelijkertijd maakt zestig procent van bedrijfsleiders zich zorgen dat de organisatie geen plan en visie heeft rond AI, 59 procent is bezorgd over het kwantificeren van de productiviteitswinst.
Werknemers wachten dan ook niet altijd op de zegen van hun werkgever om AI te gebruiken. Dit leidt tot een nieuwe trend op de werkvloer die het rapport benoemt als Bring your own AI. De kans voor elke leider is om dit momentum te kanaliseren in directe winsten. Lees het volledige rapport hier.