De wetenschap bewijst: ChatGPT maakt je productiever

chatgpt

Een experiment heeft aangetoond dat ChatGPT werknemers in staat stelt om beter werk te leveren op kortere tijd.

Welke impact heeft AI op de productiviteit van werknemers? Het is een vraag die ons al sinds de lancering van ChatGPT eind vorig jaar bezig houdt. Een academische studie biedt eindelijk een antwoord op die vraag: ja, het gebruik van ChatGPT en andere AI-hulpmiddelen maakt werknemers productiever.

Wetenschappers lieten een testgroep van 453 hoogopgeleide professionals een reeks online proeven uitvoeren. Die bestonden uit taken waar ze in hun job dagelijks mee te maken krijgen, zoals het schrijven van e-mails en verslagen. De helft van de deelnemers mocht ChatGPT gebruiken, de andere helft moest het op eigen kracht doen.

De resultaten liegen er niet om: de groep die hulp kreeg van ChatGPT, had gemiddeld tot veertig procent minder tijd nodig om de opdrachten af te werken. Haast en spoed is zelden goed, maar dit was een van die zeldzame gevallen, want de output was gemiddeld 18 procent hoger dan bij de groep die geen kunstmatige hulp kreeg. Niet geheel verrassend had de testgroep een positievere mening over artificiële intelligentie en de onderzoekers vonden zelfs een positieve correlatie tussen het kunnen gebruiken van AI en jobtevredenheid.

ChatGPT op de werkvloer

Moeten alle werkgevers hun werknemers dan maar een abonnement op ChatGPT Plus cadeau doen? Daarover neemt de studie geen duidelijke stelling in. Er is een duidelijk positief verband vastgelegd tussen AI en productiviteit en de onderzoekers menen dat dit kan helpen om vaardigheidskloven te dichten binnen een organisatie. Maar dit effect kan ook omgekeerd werken en werknemers die toegang hebben tot artificiële intelligentie bevoordelen voor promoties en bonussen.

lees ook

Kmo’s willen wel AI gebruiken, maar kunnen vaak niet

Finaal blijft het dus aan de werkgever om goede afspraken te maken rond het gebruik van artificiële intelligentie binnen de organisatie. Dit zal bij veel bedrijven vandaag en morgen een actueel gespreksonderwerp zijn.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home