Google pakt helpdesk-oplichters aan in online advertenties

ads google advertentie mobiel

Google rolt binnenkort een nieuw verificatiesysteem uit om valse hulplijnen buitenspel te zetten. Steeds meer malafide hackers misbruiken deze dienst om malware op pc’s van onschuldige klanten te installeren onder de noemer tech-helpdesk.

Eind vorige maand ontdekte Wall Street Journal dat heel wat fraudeurs misbruik maken van Google advertenties. Ze prijzen tech-hulplijnen aan, maar in feite gaat het om oplichters die je computer willen besmetten. In het onderzoek van WSJ blijkt dat vooral valse advertenties van gecertificeerde Apple-helpdesks populair zijn.

Verificatieprogramma

David Graff, Director of global product policy bij Google, legt uit in een blogpost. “We zien een sterke groei in misleidende advertenties rond externe technische supportdiensten. Daarom starten we met een sterke restrictie van ads in deze categorie op een globaal niveau.”

Microsoft heeft in 2016 een drastischere aanpak gekozen door alle advertenties te schrappen die een helpdesk aanbieden. Zover gaat Google niet. Het gaat een verificatieprogramma starten om zeker te zijn dat de externe tech-helpdesk providers wel legitiem zijn en het advertentienetwerk mogen gebruiken.

Google rolt de nieuwe restricties globaal uit. Het verificatieprogramma wordt de komende maanden uitgerold.

Sterke groei

Oplichters vandaag gaan behoorlijk sluw te werk. Van zodra iemand met hen in contact treedt via de advertentie, vragen ze om een remote-access tool te installeren. In plaats van het probleem op te lossen, installeert de operator malware om het probleem nog veel erger te maken. Zo kunnen ze meer geld verdienen terwijl de kans groot is dat het oorspronkelijke probleem niet wordt aangepakt.

Google maakt niet duidelijk hoe het een valse helpdesk wil onderscheppen. Het verificatiesysteem was heel dringend nodig volgens de zoekgigant. Het werd namelijk steeds lastiger om valse advertenties te herkennen tussen alle legitieme varianten. ZDNet schrijft dat Microsoft in 2017 meer dan 153.000 klachten heeft ontvangen van klanten die slachtoffer werden van een valse helpdesk. Dat was 24 procent meer dan in 2016.

Naast valse online advertenties is ook cold-calling een populaire methode. Wees altijd voorzichtig en geloof enkel je officiële service provider. Wanneer iemand telefonisch jou naar een bepaalde URL wil sturen om daar software te downloaden, leg je best de hoorn in.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home