Microsoft Copilot: een hulp of een last?

copilot windows

Iedereen een AI-assistent als we de hype moeten geloven, maar heb je er vandaag al wat aan? En loont het al de moeite om daarvoor te betalen? We bekijken Microsoft Copilot Pro van dichterbij.

Artificiële intelligentie nam een steile vlucht met de lancering van ChatGPT eind 2022 en tot op vandaag blijven we op de hype surfen. Het is zelfs de vraag of we het nog een hype moeten noemen? Partijen als Microsoft, Meta of Google plaatsen voor miljarden euro’s aan GPU’s bij chipgigant Nvidia om AI-modellen te trainen. In tegenstelling tot de metaverse die kort piekte, lijkt AI een blijver.

Nu is de vraag hoe je ermee om moet gaan als organisatie? Stilstaan is achteruitgaan, iedereen een AI-assistent morgen? Olivier Cuyvers, Sales Manager bij Easi, nuanceert. “Iedereen kan vandaag een vraag stellen aan bijvoorbeeld Microsoft Copilot, gratis bij Bing, om kennis te maken met artificiële intelligentie.”

“Proeven is goed, maar het belangrijkste zit hem in de merknaam: Copilot. AI kan iets heel breed allesomvattend samenvatten, maar het blijft een copiloot, geen autopiloot. Blind overnemen zonder dubbelchecken zou een grote fout zijn.”

Eerst de grote bedrijven, daarna de kleine

Volgens Cuyvers zijn vandaag al heel wat organisaties bezig met AI. “Vaak start het bij grotere bedrijven die disruptieve technologie omarmen. Daarna zal alles langzaamaan de kmo-markt binnen vloeien. We merken wel dat bij veel directiecomités het onderwerp op tafel ligt. Ze stellen zich allemaal de vraag wat ze met AI moeten doen.”

De eerste stap bij grote ondernemingen is een activatie van bijvoorbeeld 20 testlicenties. “Bedrijven die all-in gaan vandaag, komen we nog niet tegen”, benadrukt Cuyvers.

Vaak start het bij grotere bedrijven die disruptieve technologie omarmen. Daarna zal alles langzaamaan de kmo-markt binnen vloeien.

Olivier Cuyvers, Sales Manager bij Easi

Hij zegt wel dat de drang naar AI groot is, omdat ze niet achterop willen raken. Ze zoeken naar een kapstok, een killer app om de stap te zetten.

Driek Desmet, System Engineer bij Easi, benadrukt dat de lat laag ligt. “Dat is tegelijk ook een vergiftigd geschenk. Bijvoorbeeld bij Microsoft Copilot Pro zit er technisch al heel veel klaar binnen Microsoft 365 met bijvoorbeeld Sharepoint of Office. Hoe krijg je dan goede resultaten? Welke vragen moet je stellen? Welke tools heb je nodig? Hiervoor heb je een adoption plan nodig.”

Uitdagingen voor de kmo

Nog voor de hypetrein verder dendert, wil Cuyvers graag organisaties met de voeten op de grond zetten. AI is een hulp, maar er moet ook een wil zijn om het te omarmen en de voordelen ervan in te zien. “Change Management is daar onze grootste uitdaging. De neuzen in de juiste richting krijgen, om het potentieel van een AI-assistent in te zien.”

Daarnaast is hij ook niet blind voor de economische realiteit en de sceptische houding van kmo’s. Per account nog eens 20 euro extra betalen voor een AI-assistent? De economische crisis hakt er vandaag stevig in, waardoor ze andere prioriteiten hebben.

“Daar heb ik het wel moeilijk mee”, zegt Cuyvers. “Ik snap dat het een investering is, maar het is vervelend dat kmo’s vaak zeggen dat ze geen direct resultaat zien. Bij goed gebruik wel hè, dat geldt voor alle nieuwe technologie.”

Het start allemaal bij een groepje enthousiaste profielen binnen een organisatie. Laat hen wat spelen met een demo-account of een handvol licenties

Olivier Cuyvers, Sales Manager bij Easi

Het start allemaal bij een groepje enthousiaste profielen binnen een organisatie. Laat hen wat spelen met een demo-account of een handvol licenties. “Er zit ROI in Copilot, dat moeten ze weten. Mensen kosten geld, zeker in België. Zet ze efficiënter in en laat bandwerk over aan een AI-assistent.”

Een concreet voorbeeld van AI-automatisatie

Om ons duidelijk te maken hoe Copilot zichzelf snel terugverdient, haalt Desmet een voorbeeld aan binnen het HR-departement. In zijn voorbeeld om een vacature te publiceren, verwerkt hij allemaal tools binnen Microsoft 365 die vandaag beschikbaar zijn:

  • Laat Copilot in Word een vacature uitschrijven, een degelijke basis waarmee 80 procent van het werk klaar is
  • Bouw in Copilot Studio een koppeling met het HR-pakket om automatisch de beste kandidaten te selecteren voor de job
  • Stel interviewvragen op via Copilot in Word of doe het in Microsoft Loop
  • Sollicitatie via videocall in Teams: laat Copilot notities nemen
  • Combineer alle bovenstaande informatie en laat Copilot een contractvoorstel uitschrijven met alle data die nu beschikbaar is
  • Laat Copilot een PowerPoint-presentatie maken voor onboarding

Desmet benadrukt dat je het zo moet uitleggen aan organisaties en op maat uitwerken. “Hou je het te vaag, dan haken ze af omdat ze de meerwaarde niet zien.”

Security en privacy

Een van de belangrijkste redenen waarom bedrijven van AI wegblijven, is security en privacy. Data moet duidelijk afgeschermd staan per gebruikersprofiel, om te voorkomen dat bijvoorbeeld een werknemer via Copilot een vraag kan stellen over de lonen van collega’s. Daar wringt vaak het schoentje bij kmo’s volgens Desmet.

“Kleinere kmo’s hebben vaak ongestructureerd en onbeveiligde fileservers, waardoor Copilot instant kan werken met al deze data. Zo kan het zijn dat Copilot ongewenste, gevoelige informatie vrijgeeft aan gebruikers. Het is dus essentieel dat de beveiliging van de mappen op orde staat.”

lees ook

5 beveiligingstips voor je bedrijf van ethische hackers

“Ook daar zit de uitdaging voor kmo’s. Het voordeel van Copilot is echter dat alle data in je omgeving blijft. Niets wordt naar buiten gebracht om de AI verder te trainen voor publiek gebruik, wat bij ChatGPT wel is.”

Los daarvan moeten we blijven benadrukken dat een AI-assistent een copiloot is, een hulp. Jij moet nog altijd goed kijken of iets klopt, vergelijkbaar met fake news op sociale media vandaag. Wees kritisch voor resultaten, neem niet zomaar iets klakkeloos over.

Zijn we nog relevant?

De ontwikkelingen rond AI gebeuren razendsnel, waardoor iedereen scherp moet blijven. Ben je nog wel relevant binnen vijf jaar? We stelden de vraag aan Cuyvers en Desmet of ze nog wel een job hebben bij Easi als serviceprovider, nu een tool als Copilot steeds slimmer wordt. Beide heren lachen met de vraag, maar snappen ook de ernst.

“Copilots zijn absoluut waardevol voor zowel niet-technische als technische professionals. We hoeven niet te vrezen dat AI onze banen snel zal overnemen. Bij integratieprojecten blijft verandermanagement van cruciaal belang. AI zal ons vooral in staat stellen om efficiënter te werken. Dit geldt dus ook voor IT-professionals, zoals programmeurs en beveiligingsanalisten.”

Het gaat belachelijk hard. Microsoft geeft dat ook zelf toe met Copilot.

Olivier Cuyvers, Sales Manager bij Easi

Cuyvers is vooral benieuwd hoe Copilot en alle andere AI-assistenten zullen evolueren. “Het gaat belachelijk hard. Microsoft geeft dat ook zelf toe met Copilot. AI moet ons allemaal helpen met een eerste filtering. Je gaat je job beter moeten kennen, het niveau van de werknemer moet omhoog. Dat klinkt contradictorisch omdat AI ons helpt, maar om zo’n assistent te begrijpen moeten wij het nog beter snappen.”

“Easi surft op de AI-golf”, besluit Cuyvers. “Net als heel wat andere ondernemingen. Ik vermoed dat ITdaily dat ook doet? Het moet ook, wil je relevant blijven in de toekomst.” Of het nu spelen is met de gratis variant of dieper duiken in betalende versies van AI-assistenten, stilstaan zal meer dan ooit als achteruitgaan aanvoelen.


Dit is een redactioneel artikel in samenwerking met EASI. Voor meer informatie over hun Copilot-aanbod kan je hier terecht.

lees ook

En plots is daar Copilot Plus: Microsoft lanceert nieuwe pc-specificatie

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home