Synology op Computex: van prosumer naar enterprise

Er is nog liefde voor de prosumer, de roots van het merk, maar je merkt dat de aandacht verschuift naar de grotere bedrijven en enterprise.

Wie Synology zegt, denkt automatisch aan een of meerdere compacte NAS-toestellen die ergens in huis of op kantoor rondhangen. Ingeplugd op het internet, rustig draaiend om al je data veilig te houden. Het merk is groot geworden binnen de prosumer-markt.

Twintig jaar na de eerste DiskStation-NAS met een eigen besturingssysteem en gebruiksvriendelijke webinterface merk je dat de focus verschuift. Ze vergeten hun doelpubliek niet, het aanbod binnen de DS-reeks blijft uitgebreid en modellen worden elke 2-3 jaar vernieuwd, maar de liefde verschuift.

Toegegeven, een momentopname tijdens Computex zegt niets over het merk, maar wanneer twee van de drie aankondigingen specifiek gericht zijn op het enterprise-segment, zegt dat iets.

Synology ActiveProtect

De belangrijkste aankondiging waar alle aandacht naartoe gaat, is Synology ActiveProtect. Deze oplossing is een dedicated back-upomgeving die focust op de bescherming van data in kritieke infrastructuur. Belangrijke focuspunten voor het merk: snelheid, gebruiksgemak en kostenefficiënt.

ActiveProtect laat toe om snel schaalbaar extra backup-ruimte uit te rollen, zowel aan de edge als in datacenters. Alles wordt centraal beheerd via een webinterface met een schaalbaar besturingssysteem aan de achterkant. Er wordt automatisch aan load balancing gedaan binnen het netwerk van apparaten. Volgens Synology kost het niet meer dan tien minuten om een nieuwe node te configureren.

Een volledig nieuwe productlijn dat zich focust op grotere kmo’s en het enterprisesegment. Mét abonnement na het eerste jaar voor extra inkomsten na verkoop. Iets wat je met een traditionele NAS niet hebt.

GS6200 en nieuwe C2-camera’s

In de marge werden nog twee zaken op Computex aangekondigd. Één ervan focust voornamelijk op de enterprisemarkt: Synology GS6200. Om de steeds sneller groeiende hoeveelheid data bij te blijven binnen kmo en enterprise, lanceert Synology een nieuwe reeks: GS.

In totaal kan je clusters tot 96 nodes samenstellen, goed voor meer dan 20 PB aan ruwe data per cluster. Je hebt minimaal drie GS6200-apparaten nodig om een cluster te vormen. Telkens je een toestel extra aansluit, schaalt de capaciteit én de rekenkracht simultaan. Synology Drive ondersteunt tot 150.000 verschillende gebruikers op een maximaal geschaalde cluster van 96 nodes.

Tot slot waren er nog de nieuwe beveiligingscamera’s en specifieke C2-compatibele camera’s waar je geen NAS meer voor nodig hebt. Gewoon verbinding maken met het netwerk en indien gewenst, een abonnement nemen om al je opnames in detail in de cloud te parkeren.

Enterprise twee, prosumer één. Tot daar alle aankondigingen op Computex.

Meer enterprise dan je denkt

In een gesprek met Jia-Yu Liu, Executive Vice President bij Synology, blijft ons voorgevoel correct te zijn. “60 procent van onze omzet vandaag komt uit het enterprise-segment.” Met de nieuwe aankondigingen is het duidelijk dat het merk dat segment verder wil uitdiepen.

“Wist je dat de helft van de Fortune 500-bedrijven Synology-hardware gebruiken?” Michael Richard Wang, Corporate Marketing Manager bij Synology, toont met deze quote opnieuw aan hoe belangrijk het enterprise-segment is voor hen en wat ze nog willen realiseren.

Hoe ze die zakelijke markt verder willen bestormen? “Eenvoudig in gebruik en kosten-efficiënt”, zegt Jia-Yu Liu. Hij wil de toestellen het werk laten doen, zij zijn de beste reclame om bij organisaties binnen te komen. “Alles kan starten met een kleine Active Backup-oplossing in een kleine opstelling. Een goede ervaring? Dan is er de opstap naar ActiveProtect met de nieuwe hardware.”

lees ook

‘Wij zijn er voor jou’: hoe Synology consumenten, kmo’s en enterprise wil bedienen

Harder groeien

Mond-tot-mond-reclame is de belangrijkste strategie van Synology. De producten laten spreken. Het bedrijf groeit elk jaar, maar niet explosief. Dat kan ook niet met zo’n strategie. Nu blijkt dat Synology grotere plannen heeft en vanaf 2024 vijf jaar lang 30 procent wil groeien. Het rekent op de AI-boost om dat te realiseren.

Daarom dat de aankondiging van Synology GS6200 belangrijk: een ideale basis om alle data beschikbaar te stellen om AI-modellen te trainen. De vraag naar data blijft groeien, wat opportuniteiten biedt.

Alles tezamen merk je dat indien Synology harder wil groeien, de enterprisemarkt een prioriteit moet worden. Dat is op zich niet verkeerd, zolang het zijn prosumer-klanten niet in de koude laat. Die stabiele basis is er vandaag en kan een belangrijke springplank vormen. Kleine ondernemingen vandaag kunnen er grote worden. Aan Synology om zich steeds dieper in de bedrijfswereld te wortelen, groot en klein.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home