Synology TC500 review: de voordelen van een ecosysteem

De Synology TC500 IP-camera is gemaakt op maat van het Synology-ecosysteem. Combineer je het toestel met een NVR (of NAS) van de fabrikant, dan springt de eenvoud ervan af.

Eerder dit jaar lanceerde Synology twee eigen IP-camera’s. Daarmee wil het bedrijf zijn focus op camerabewaking uitbreiden naar het terrein. Synology is geen onbekende op het vlak van videobewaking. De NAS-toestellen van de fabrikant worden al sinds jaar en dag gebruikt om camerabeelden te vergaren.

Software van dienst is Surveillance Station, dat op iedere Synology-NAS beschikbaar is en een virtueel bewakingshoofdkwartier biedt. Je krijgt er het overzicht van al je geconnecteerde camera’s en kan slimme functies en alarmen instellen. Heel wat IP-camera’s zijn compatibel met Surveillance Station, maar de dingen instellen en configureren kan tijd kosten.

Waarom een Synology-camera?

Met de lancering van de TC500 (en gelijkaardige BC500, allebei 243 euro exc. btw) wil Synology zich ontpoppen tot een one stop shop: waarom zou je camera’s van andere fabrikanten koppelen aan Surveillance Station en beheren via externe oplossingen, als je zonder gedoe ook gewoon een camera van Synology zelf kan gebruiken?

“Onze camera’s zijn in overeenstemming de NDAA en TAA, en voldoen aan Europese beveiligingsregels. Dat is een belangrijk verschil met sommige andere fabrikanten die niet aan de standaarden voldoen en links hebben met twijfelachtige entiteiten”, stelt Miléna Laurent, Product Manager Benelux bij Synology.

Zij verduidelijkt voor onze test het wat en waarom van de camera’s. “Wanneer je een toestel aan het netwerk koppelt, zal Surveillance Station het meteen herkennen. Zo kan je het onmiddellijk toevoegen. Verder kan je alle instellingen rechtstreeks vanuit Surveillance Station beheren.” Eenvoud en integratie zijn dus de kernwoorden, en dat klinkt interessant. Wie een camera ophangt, wil dat die werkt.

Stroom en kabels

In de doos van de TC500 vinden we de camera zelf, met daaraan een kabel met een netwerkpoort en een afgesplitste poort voor een twaalf volt-stroomaansluiting. Een adapter ontbreekt in de doos. Synology lijkt zich vooral te richten op ondernemingen met Power over Ethernet (PoE)-capaciteiten.

‘Wij zijn er voor jou’: hoe Synology consumenten, kmo’s en enterprise wil bedienen

PoE is natuurlijk de eenvoudigste en meest nette manier om een IP-camera van stroom te voorzien, dus dat begrijpen we. Een netwerkkabel ontbreekt eveneens in de doos, vermoedelijk met het idee dat de bekabeling op de te bewaken plekken al aanwezig is en een Cat-6-kabeltje van 25 centimeter weinig meerwaarde kan bieden. Valt de stroom (of de verbinding) weg, dan kan de camera opnemen op een microSD-kaartje, dat eveneens niet is meegeleverd.

We testten de camera met een DVA 1622: een 2 bay-NVR die visueel niet echt te onderscheiden is van een DiskStation-NAS van Synology, maar enkele extra capaciteiten aan boord heeft. Zowel de camera als de NVR ondersteunen immers slimme detectiefunctionaliteit, maar daarover zo meteen meer.

Configuratie zoals beloofd

Eerst moeten we de camera toevoegen aan Surveillance Station, en dat loopt inderdaad extreem eenvoudig. Het toestel is nog maar nauwelijks aangesloten op het netwerk, of er verschijnt al een pop-up met de vraag of we de camera willen toevoegen. Enkele muisklikken en een nieuw gekozen veilig wachtwoord voor de camera later, verschijnt de feed in het dashboard.

De beeldkwaliteit is helder met voldoende dynamisch bereik, met dank aan de best hoge resolutie van 2.880 x 1.620 pixels. ’s Nachts verlicht een infrarood-LED de kamer, zodat de slimme indringers die wachten tot zonsondergang ook in beeld komen. Vooral de visooglens springt in het oog. Met een beeldhoek van 110 graden in de breedte heeft deze camera werkelijk alles gezien.

Intelligentie achter de lens

Zowel de camera als de NVR ondersteunen slimme herkenningstaken. Zo kan je de camera instellen om bijvoorbeeld mensen of voertuigen te tellen, maar ook gezichtsherkenning is een optie. Die taken lopen niet alleen via Surveillance Station, maar ook op de camera zelf. Tijdens onze test valt op dat we maar één taak per camera kunnen toewijzen, dus hou er rekening mee dat je bijvoorbeeld niet zowel mensen kan tellen als gezichtsherkenning kan activeren.

Eigenlijk loopt alles tijdens onze tests vlot. Surveillance Station zelf is een best volwassen oplossing, zodat je vanuit die tool toegang krijgt tot de functionaliteit die je zou verwachten (zoals detectiezones, snelle toegang tot geregistreerde gebeurtenissen en alerts).

Robuust en redundant

De camera zelf is tot slot IP67 en IK10-gecertifieerd Regen kan met andere woorden geen kwaad, en een goed gemikte steen mag evenmin voor al te veel problemen zorgen. Tijdens een stroompanne zet de camera zoals gezegd z’n werk verder zonder de server in de back-end maar via de SD-kaart. Wanneer de connectie wordt hersteld, worden alle gemiste beelden gesynchroniseerd.

De Synology TC500 (243 euro excl. btw) is robuust, levert overdag en ’s nachts heldere beelden af en heeft slimme functies gekoppeld aan redundantie via een SD-kaart. Langs de kant van de camera hebben we geen klachten. De troef van deze IP-camera is natuurlijk de integratie met Synology, en daar stelt de fabrikant niet teleur. Het duurt letterlijk niet langer dan twee minuten om de TC500 te configureren in Surveillance Station. Die eenvoud maakt de toestellen een topkeuze voor wie al op een NAS of NVR van Synology vertrouwt.

.pro’s

• Eenvoudige configuratie
  • Hoge beeldkwaliteit