Salesforce en het trucje dat Dreamforce heet

De binnenstad van San Francisco stond vorige week in het teken van Dreamforce, het massaal bezochte evenement van Salesforce. Net als voorgaande jaren liep het verkeer in het honderd, zaten de hotels overvol en waren, naar eigen zeggen, honderdzeventigduizend deelnemers op de been. En dat voor wat productaankondigingen, interessante sprekers en informatieve sessies voor techies. Techzine was aanwezig bij dit slimme marketingtrucje.

Wij behoren tot de allergrootste techbedrijven, bieden de innovatiefste producten, zijn progressiever dan progressief en hebben supertevreden klanten. Dat is in een notendop wat Salesforce met Dreamforce wil uitstralen. Het lukt aardig. De omzetcijfers liegen er alvast niet om. Dit boekjaar hoopt de 18-jarige onderneming de kaap van 10 miljard dollar te nemen, in 2022 zelfs die van 20 miljard. De nettowinst bedroeg vorig boekjaar nog net geen 180 miljoen dollar, overigens een schijntje vergeleken met concurrenten als Microsoft, Oracle en SAP.

Cloudportfolio

Wereldwijd kiezen organisaties voor bedrijfstoepassingen vanuit de cloud en Salesforce plukt daar de vruchten van. Het Amerikaanse concern heeft de afgelopen jaren zijn productportfolio dan ook aanzienlijk uitgebreid.

Waren de eerste producten vooral gericht op klantrelatiebeheer (CRM), tegenwoordig strekt het arsenaal tot salesondersteuning, collaboration en zelfs beheer van data uit IoT-devices. In totaal telt het bedrijf zeven productgroepen, zoals Sales Cloud (voor verkoopteams) en Commerce Cloud (voor het integraal beheer van verschillende verkoopkanalen).

Customizen

Vorig jaar werden tijdens Dreamforce de overname van collaboration tool Quip en de integratie van artificial intelligence aangekondigd. Zulke grote aankondigingen waren er dit jaar niet. Behalve verbeteringen op alle productgroepen was er nu voornamelijk aandacht voor de aanpasbaarheid van de verschillende producten.

Organisaties kunnen de generieke functionaliteit en lay-out van veel Salesforce-toepassingen gemakkelijker customizen, zodat ze hun klanten en medewerkers precies tonen wat wenselijk is. Zelfs de inzet van Einstein, de toepassing van artificial intelligence, is aanpasbaar geworden. De tool geeft de gebruiker suggesties die zijn gebaseerd op big data uit eigen interne bronnen of uit geanonimiseerde bronnen van andere Salesforce-gebruikers. Zoals een onderbouwde prioritering van verkoopkansen en advies voor het sluiten van een commerciële deal.

Google Cloud

Wellicht het grootste nieuws vanaf Dreamforce 2017 is de strategische samenwerking met Google Cloud. Daarmee kunnen organisaties hun Salesforce-producten eenvoudiger integreren met Google G-Suite voor kantoortoepassingen (productivity) en samenwerking (collaboration). Oftewel: de tools van Salesforce koppelen met Google Gmail, Calendar, Drive, Docs en zelfs Analytics.

Daarnaast is Google Cloud uitgeroepen tot voorkeursaanbieder van clouddiensten. De keuze voor Google is opmerkelijk. Salesforce had eerst een voorkeur voor cloud provider AWS en onderhield tot enkele jaren geleden ook met Microsoft nauwe banden. Die bekoelden toen beide bedrijven LinkedIn wilden overnemen en Salesforce het onderspit dolf.

Netwerken en bijspijkeren

Maar Dreamforce is meer dan enkel een podium voor productaankondigingen. Het vierdaagse event in San Francisco is voor de deelnemers vooral een uitgelezen mogelijkheid om te netwerken en technische kennis bij te spijkeren. Zo is er een grote en vooral drukke beursvloer vol bedrijven die diensten aanbieden op het Salesforce platform en zijn er meer dan tweeduizend inhoudelijke sessies. Bovendien krijgen tevreden klanten volop de ruimte om hun verhaal te doen: van Tomtom en Jumbo tot Adidas en liftfabrikant Kone. Iedereen smult van de verhalen van deze zogenoemde trailblazers, de pioniers die laten zien hoe ze de cloud met Salesforce weten te verzilveren.

Feel good

Maar bovenal is Dreamforce een feel good event. Het enorme Moscone Center is voor even omgetoverd in een reusachtige campground met outdooractiviteiten, knuffelmascottes en mindfulness-zones. De keynotes vertellen een gelikt verhaal vol technologische beloften en bewogen standpunten over innovatie, non-profitorganisaties en gelijke kansen voor de LGBT-gemeenschap. Grote namen zoals Michelle Obama, Will.i.am, Alicia Keys, Lenny Kravitz, Ashton Kutcher en natuurlijk Salesforce-topman Marc Benioff brengen hun toehoorders in vervoering met hun inspirerende voordracht.

De marketing spat ervan af op Dreamforce. Voor niet-Amerikanen komt het soms wat overdreven over. En journalisten krijgen er regelmatig jeuk van. Maar het trucje van Salesforce werkt. Internet staat weer vol met ronkende artikelen over de onderneming en iedereen gaat met een goed gevoel naar huis. Doel bereikt.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.