HP: ‘In crisistijd reageert de consument direct, bedrijven volgen later maar doordachter’

hp verkoop pc's daalt

Van de éne crisis naar de andere, pc-fabrikanten moeten zich bliksemsnel aanpassen. We overlopen met HP de coronajaren en wat de impact is van de huidige economische crisis.

Pc-fabrikanten hebben de afgelopen drie jaar als een heuse rollercoaster ervaren. De situatie evolueerde van een ietwat stabiele markt naar een plotse vraagexplosie gekoppeld aan een beperkt aanbod door toeleverproblemen. Vorig jaar werden de rollen omgekeerd door de huidige economische crisis.

lees ook

Nieuwe Belgische HP-baas Koen Van Beneden over Benelux-samensmelting: ‘hybride werk is de sleutel’

Koen Van Beneden, Managing Director HP Benelux, bevestigt dat de situatie bliksemsnel is veranderd. “Het is ongelooflijk hoe we van een voorraadcrisis naar een aanbodcrisis zijn geëvolueerd. Vroeger moesten we vechten voor componenten, nu moeten we strijden om klanten. Het vervelendste van allemaal? Beide situaties lagen buiten onze controle.”

Uitdagende coronajaren

Voor we naar de huidige situatie kijken, wil hij nog even benadrukken hoe uitdagend de jaren voordien waren. “Het was ongelooflijk moeilijk voor ons om aan het juiste materiaal te geraken. Veel klanten hebben daarvan afgezien, ook al probeerden we voor elke situatie een oplossing te zoeken.”

“Alles wat binnen kwam, ging direct weer buiten. Dat maakt dat we heel goeie jaren hebben gedraaid als bedrijf. Onze producten waren superrelevant.”

Alles wat binnen kwam, ging direct weer buiten. Dat maakt dat we heel goeie jaren hebben gedraaid als bedrijf.

Koen Van Beneden, Managing Director HP Benelux

Nu is de situatie anders en moet HP opnieuw vechten voor de klant. Die omslag valt volgens Van Beneden samen met de start van de oorlog in Oekraïne en de normalisatie van covid begin 2022. De huidige economische crisis zorgt voor flink wat uitdagingen, maar tegelijk relativeert hij.

“We hebben met HP al crisissen doorzwommen in het verleden. Uit die historische data kunnen we ongeveer inschatten wat er staat aan te komen en hoe we die uitdaging moeten aanpakken.”

Consumentenvertrouwen

In een economische crisis heeft de consumentenmarkt vaak een snelle, felle reactie volgens Van Beneden. “Vandaag is dat genormaliseerd, maar het is er nog. De crisis is niet opeens weg.” Hij wijst op de lineaire denkwijze van de consument. “Als het gisteren lastig was en vandaag ook, dan morgen nog meer. Dat is niet altijd waar, crisissen zijn altijd cyclisch.”

Vandaag ligt het consumentenvertrouwen op een historisch laag punt. De meesten zijn heel voorzichtig in wat ze vandaag doen en morgen willen. Dat maakt het voor een bedrijf als HP uitdagend om te verkopen.

lees ook

Poly is vandaag HP, en dat mag andere PC-merken schrik aanjagen

“Onze producten blijven relevant, dat is onze belangrijkste troef. Pc’s, printers, audio, video, allemaal blijven ze in de toekomst belangrijk. Daarom is het een voordeel dat we al dergelijke crisissen hebben doorzwommen, we weten wat er op ons af komt en zal afkomen. Daarnaast staan we met de overnames van Poly en Teradici sterker dan ooit in onze schoenen.”

Voorzichtigheid op zakelijke markt

De normalisering van de consumentenmarkt biedt opnieuw mogelijkheden voor HP, maar een nieuwe donkere wolk loert om de hoek binnen de zakelijke wereld. Wanneer de consument hard reageert, heeft dat ook voor hen gevolgen. Daarnaast zien we vandaag de lonen enorm stijgen, in België althans, wat ook invloed heeft.

“Je moet als bedrijf vandaag goed nadenken over welke investeringen belangrijk zijn. We voelen voorzichtigheid in de markt”, zegt Van Beneden. Tegelijk benadrukt hij ook dat er lessen werden getrokken uit de covidperiode. “Je mag geen IT-investeringen uitstellen, wetende hoe belangrijk die zijn voor de hybride puzzel. Anderzijds mag een organisatie ook niet overkop gaan in de huidige crisis.”

Je mag geen IT-investeringen uitstellen, wetende hoe belangrijk die zijn voor de hybride puzzel.

Koen Van Beneden, Managing Director HP Benelux

HP merkt op de zakelijke markt voorzichtigheid, maar dat vertaalt zich nog niet zo in de cijfers. Zonder in detail te gaan welke die zijn, zegt Van Beneden dat organisaties al maatregelen treffen. Daar tegenover staat dat de impact van de publieke sector binnenkort pas voelbaar zal zijn omdat zij vaak met vaste budgetten werken. “Die zijn allemaal trager in effect en vangen elkaar wat op.”

Breed portfolio

Op lange termijn relevant blijven is belangrijk om door een crisis te spartelen. Met een heel breed portfolio zit HP volgens Van Beneden gebeiteld. “Met de overname van Poly zijn we een one-stop-shop geworden voor elk (thuis)kantoor en de vergaderruimte. Koppel daarbij nog de expertise van onze Teradici-overname en je ziet dat we nergens schrik van mogen hebben.”

lees ook

HP strijdt tegen eenheidsworst: “stel werknemers niet teleur met een ongeschikte laptop”

Gartner voorspelt een gestage groei in IT-investeringen van 2,4 procent in 2023. Daar tegenover staat dat de verkoop van pc’s blijft dalen met weinig beterschap in 2023. HP deelt mee in die klappen, maar heeft zich onder andere via recente overnames sterk gewapend voor de komende jaren. Met alle ervaring uit het verleden, gekoppeld aan de interessante nieuwe HP-Poly-tandem, worden het nog boeiende tijden voor de pc-fabrikant.


Dit is een redactionele bijdrage in samenwerking met HP. Voor meer informatie over de producten van HP kan je hier terecht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home