iPhone-batterij dubbel zo slecht als Samsung: welke fabrikant presteert het best?

iPhone-batterij dubbel zo slecht als Samsung: welke fabrikant presteert het best?

De batterijen van iPhones zijn heel gevoelig voor slijtage en voldoen maar net aan de nieuwe Europese normen. Smartphones van Samsung zitten aan het andere uiterste. Veel andere merken scoren ook eerder pover.

Met de invoering van het nieuwe energielabel voor smartphones heeft de Europese Unie ook een nieuwe database opgemaakt waarin alle labelgegevens verzameld worden. Daarin staat onder andere hoeveel volledige laadcycli een batterij kan overleven voor de capaciteit onder de 80 procent zakt. Het valt op dat Samsung de betere batterijen bouwt en Apple de meest slechte.

Kampioen vs. rode lantaarn

De EU verplicht fabrikanten sinds kort om batterijen in te bouwen die zeker 800 cycli kunnen bolwerken met minstens 80 procent capaciteit. Belangrijk detail: dat is een ondergrens. Samsung gaat daar voor zijn toestellen uit de S-reeks vlot over. We zien dat de batterijen een rating hebben voor 2.000 laadcycli. Dat geldt voor de hele Samsung Galaxy S25- en S24-reeks.

Aan de andere kant van het spectrum vinden we grote concurrent Apple. Alle high-end iPhones scoren bijzonder slecht op de duurzaamheid van de batterij. De hele familie van iPhone 16-toestellen, tot en met de Apple iPhone 16 Pro Max, is voorzien van een batterij die maar 1.000 cycli overleeft. De iPhone 15 presteert even slecht.

Het belang van cycli

Een laadcyclus is een volledige laadbeurt voor de batterij. Je toestel vrijwel laten leeglopen en dan volladen is één cyclus. De batterij twee keer tot de helft laten zakken en bijladen, is goed voor twee halve cycli (of één hele). Hoeveel cycli je toestel te verduren krijgt, hangt dus af van je gebruik.

In de praktijk mag je grosso modo op zo’n 0,7 cycli per dag rekenen, concluderen we uit onze eigen reviews en tests. Met 1.000 cycli zal je ongeveer vier jaar zoet zijn, 2.000 het dubbele. Dat ligt ook in lijn met wat Oppo beweert voor de Reno 13 Pro. Die heeft een batterij die per cyclus merkelijk langer meegaat dan die van de iPhone en dus minder snel een volledige cyclus zal volmaken. Oppo communiceert 1.200 cycli voor dit toestel, volgens de fabrikant goed om vijf jaar te gebruiken voor de capaciteit onder de 80 procent zakt.

lees ook

Wat kan je leren uit de nieuwe EU-labels en regels voor smartphones en tablets?

Samsung belooft zeven jaar aan beveiligingsupdates voor de Galaxy S25-reeks. Op basis van het aantal laadcycli is de ingebouwde batterij erop voorzien om het toestel gedurende die termijn te ondersteunen. Zelfs in het zevende jaar zal een gebruiker in principe geen grote dip in uithoudingsvermogen merken. Voor een iPhone geldt dat niet en zal een gebruiker tegen het vierde jaar al een verlies in capaciteit merken.

De ene cyclus is de andere niet

Cycli zijn een goede indicatie, maar zeggen niet alles. Ook de capaciteit van de batterij is een belangrijke factor, net als de efficiëntie van de hardware en de software. Hoe minder je een toestel moet bijladen, hoe langer het duurt voor de batterij een volledige cyclus heeft gepresteerd.

Ook andere factoren spelen een rol. Lithium-ion-batterijen slijten bijvoorbeeld het snelst wanneer ze heel vol of heel leeg zijn. Een lading boven de 80 procent of onder de 20 procent versnelt te veroudering.

Wie zijn toestel helemaal vol laadt ’s nachts en het nog uren op honderd procent laat liggen, om vervolgens pas bij te laden wanneer de batterij op één procent staat, veroudert zijn batterij sneller. Een gebruiker die bijlaadt voor de capaciteit onder de 20 procent valt en het toestel na het laden meteen uit het stopcontact haalt, misschien zelfs voor het helemaal vol is, zal langer van een batterij in topvorm genieten.

Veel achterblijvers, enkele uitzonderingen

Toch is het cijfer voor de cycli een handige objectieve maatstaaf die een goede indicatie geeft van de levensduur. Je kan er ook onderlinge vergelijkingen mee maken tussen fabrikanten faciliteert. Tot de introductie van deze database was het immers heel moeilijk om in te schatten hoe de batterij van een toestel zou presteren na enkele jaren. Een officieel cijfer helpt en moedigt fabrikanten misschien aan om beter te doen.

Er zijn immers nog verschillende smartphonefabrikanten die povere batterijen inbouwen. Onder andere Google, Motorola en Xiaomi stranden op 1.000 cycli voor alle toestellen die op dit moment in de database staan. Daar hoort topmodel Xiaomi 15 Ultra bij.

Het valt op dat ook de Fairphone 6 in dit rijtje thuishoort, al houdt de batterij van dat toestel wel meer lading zodat je het minder moet opladen. Dat maakt een bescheiden verschil in effectieve levensduur. Ook de OnePlus 13 houdt het op 1.000 cycli, maar opnieuw met een significant stevigere batterij.

Verschillende andere fabrikanten doen het een stuk beter en niet alleen in het high-end-segment. De Oppo A5 heeft bijvoorbeeld een adviesprijs van amper 199 euro, maar de batterij is wel goed voor 1.600 laadcycli. De Samsung Galaxy A56, die met een adviesprijs van 415 euro incl. btw in het middensegment zit, haalt dezelfde 2.000 cycli als zijn grotere broertjes.

Rem op duurzaamheid

Op basis van de Europese database komt Samsung er als duurzaamheidskampioen uit wat de batterij betreft. Ook Oppo doet het bovengemiddeld goed. Veel andere fabrikanten kunnen minder spectaculaire cijfers voorleggen. Alle toestellen halen de Europese ondergrens nipt. De exemplaren die stranden op 1.000 cycli, zijn er niet echt op voorzien om gedurende de hele levensduur van het toestel een degelijke autonomie te bieden.

Europa eist immers dat iedere fabrikant zijn telefoons ondersteunt met minstens vijf jaar aan beveiligingsupdates, te rekenen vanaf het laatste moment dat de telefoon is verkocht via officiële kanalen. Dat betekent in de praktijk een ondersteuningsduur van zes of soms zelfs zeven jaar. Voor een iPhone zal de batterij een gebruiker aanmoedigen om het toestel te vernieuwen voor die deadline passeert.