LinkedIn helpt gebruikers zoeken naar nieuwe job dankzij AI-functies 

De nieuwe AI-aangedreven tools zouden gebruikers moeten helpen in hun zoektocht naar een nieuwe job via LinkedIn, waarbij de AI-bot het zoekwerk doet en suggesties geeft voor je motivatiebrief en cv. 

LinkedIn brengt nieuwe AI-aangedreven functies naar zijn platform om gebruikers te helpen een job te zoeken, hun cv aan te passen op basis van een vacature en zelfs advies te krijgen van AI-chatbots. Deze functies zullen wereldwijd beschikbaar zijn voor Premium-abonnees. Er zijn wel kosten aan verbonden en momenteel enkel in het Engels beschikbaar. 

Job zoeken met AI

LinkedIn kondigde eerder dit jaar aan dat het werkt aan een nieuw premium bedrijfsabonnement met AI-tools. Nu rolt het professionele platform nieuwe AI-functies uit waarmee gebruikers op basis van een AI-chatbot een vacature kunnen zoeken en feedback ontvangen over hun cv en motivatiebrief. Hierbij houdt LinkedIn rekening met de specifieke vacature om ervoor te zorgen dat de sollicitatie opvalt bij de aanwervende managers. Verder is er een tool beschikbaar om een sollicitatiebrief helemaal opnieuw samen te stellen met behulp van AI. 

lees ook

LinkedIn beperkt gerichte advertenties voor EU-gebruikers 

In een blogpost demonstreert Tomer Cohen, chief product officer van LinkedIn, hoe deze nieuwe AI-aangedreven functies er in de praktijk zullen uitzien. Op basis van een korte prompt in natuurlijke taal, kan je de AI-tool vragen om bijvoorbeeld te zoeken naar een job in een bepaalde regio en met een minimum loonvereiste. Cohen gebruikt het volgende voorbeeld: “zoek een marketingbaan op afstand in Detroit die minstens 110.000 dollar betaalt.” Nadien verschijnen er vacatures die aan de vereisten voldoen.

LinkedIn

AI-ambities

LinkedIn laat het niet enkel bij deze AI-functies, maar test momenteel ook AI-persona’s uit waarmee je gesprekken kan voeren om bij te leren over bepaalde zakelijke onderwerpen. “De antwoorden die u ontvangt, zijn getraind door experts en vertegenwoordigen een mix van inzichten die zijn afgestemd op de unieke behoeften van elke leerling”, aldus Cohen. 

lees ook

LinkedIn test TikTok-achtige videofeed  

Tot slot belooft het bedrijf dat het de zoekfunctie van het platform breder zal verbeteren met generatieve AI, al blijft een gedetailleerde uitleg achterwegen. Cohen schrijft in zijn blogpost dat “AI een revolutie zal teweegbrengen in onze zoekmogelijkheden, waardoor je de diepte en breedte van elk onderwerp rechtstreeks via LinkedIn kunt verkennen.” De zoekverbeteringen zouden “in de komende weken” worden uitgerold. 

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home