Intel bouwt zelf laptop voor concurrentie met HP, Lenovo en Dell

In een opvallende zet introduceert Intel een eigen 15 inch-laptop. Met het toestel wil de processorbouwers kleinere OEM’s helpen om te concurreren met het high end-portfolio van de grote laptopbouwers.

Intel lanceert zelf een laptop. De NUC M15 is een 15 inch-toestel gericht op het premiumsegment. Het IPS-scherm meet 15,6 inch en heeft een klassieke full HD-resolutie. Intel voorziet een versie met en zonder aanraakscherm. Verder stopt de processorspecialist 8 GB tot 16 GB aan RAM in de laptop, samen met een 73 wattuur-batterij die goed moet zijn voor een autonomie van 16 uur.

Processor en poorten

Intel voorziet twee cpu-opties voor de laptop: een Core i5-1135G7 of een Core i7-1165G7. Beide processors zijn van Intels elfde generatie en hebben Xe-graphics aan boord. Die geïntegreerde grafische component van de Tiger Lake-cpu’s moet een bescheiden discrete gpu evenaren.

Het toestel zelf komt in een aluminium behuizing die 14,9 mm dik meet. De laptop zou 1,65 kg wegen. Verder krijg je een ruim toetsenbord dat ondanks het formaat van de laptop toch geen numeriek klavier bevat, wat we een gemiste kans vinden. Wat aansluitingen betreft kan je aan de slag met twee Thunderbolt 4/USB Type aansluitingen, twee USB A-poorten en een HDMI-poort. Ook een 3,5 mm-jack voor geluid tekent present. Intel kiest ervoor om de Type C poorten links en rechts van de laptop te plaatsen en laden via allebei mogelijk te maken, zodat je de laadkabel steeds op de meest handige manier kan inklikken.

Waarom?

In theorie zien we een doordachte premium 15 inch-laptop met gebalanceerde specificaties. De vraag is nu waarom Intel zelf een dergelijk toestel maakt. Historisch gezien waagde Intel zich nooit zelf aan laptops. Logisch, aangezien het daarmee in rechtstreekse concurrentie treedt met zijn eigen klanten.

Ook op de NUC M15 zal je geen Intel-logo vinden. Intel lanceert het toestel met de bedoeling kleinere lokale computerbouwers munitie te geven om de grote OEM’s aan te vallen. De chipspecialist stelt vast dat het voor kleinere partijen moeilijk is om te concurreren met de premiumlaptops die van de band rollen bij onder andere HP, Lenovo en Dell. De NUC M15 is bedoeld als een white label-product dat kleinere laptopbouwers onder de eigen merknaam kunnen aanbieden.

Voorzichtig gekozen

De zet blijft opvallend, aangezien Intel zo nog steeds concurrentie voor zijn belangrijkste klanten voorziet. Vermoedelijk wil Intel kleinere fabrikanten ervan weerhouden om de toevlucht te zoeken tot AMD-hardware. Met de kant en klare NUC M15 levert het bedrijf immers een handige optie waarmee bedrijven meteen rechtstreeks de strijd met het premium-segment van de HP’s van deze wereld kunnen aangaan.

lees ook

6 ultrabooks getest: welke moet je hebben?

In dat opzicht is ook de keuze voor 15 inch belangrijk. De meeste premiumtoestellen van grote fabrikanten mikken immers op een meer compacte vormfactor met schermdiagonalen van 14 inch en 13 inch. Toestellen zoals de Lenovo X1 Carbon, de HP Elite DragonFly en de Dell XPS 13 zijn de uithangborden van die OEM’s. De NUC M15 blijft netjes weg van rechtstreekse concurrentie met die toestellen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home