Zoom voor een tijdje in moeilijk vaarwater

Zoom

De tijd van massale videomeetings is voorbij en dat voelen bedrijven zoals Zoom onmiddellijk. Na de hype twee jaar geleden staat het bedrijf plots voor een donkere periode.

The Wall Street Journal publiceerde slechte kwartaalcijfers van Zoom. De omzet groeiden met vijf procent voor Q3 en de voorspelling is dat de groei in het laatste kwartaal zal dalen tot drie procent. Ter vergelijking, twee jaar geleden boekte Zoom voor dat kwartaal een omzetstijging van liefst 369 procent. Dat heel de wereld op dat moment in volle Coronacrisis verkeerde, was uiteraard de hoofdreden van die felle groei.

Vertragende groei

Tijdens en meteen na de pandemie investeerde Zoom stevig om een grotere basis op te bouwen bij zakelijke klanten. Die waren volgens het bedrijf duurzamer dan de massa’s consumenten die in 2020 instapten en 15 dollar per maand betaalden voor face-to-face gesprekken. Dat online segment werd goed voor meer dan de helft van de totale inkomsten tijdens de pandemie. De vertragende groei op de markt blijft Zoom schade berokkenen.

De online-inkomsten van het bedrijf zijn nog altijd goed voor ongeveer 47 procent van de omzet over twaalf maanden. Alleen daalden de inkomsten in het meest recente kwartaal met 9 procent op jaarbasis. Zoom verwacht dat het segment zich zal stabiliseren in 2023 en wijst daarvoor op het groeiende percentage gebruikers dat kiest voor abonnementen op lange termijn. Maar de inspanningen om de zakelijke kant te laten groeien met nieuwe diensten (oa Zoom Rooms), botsen op de economische vertraging van de markt.

lees ook

Zoom wil eigen maildienst met agenda lanceren

Impact op cloudsector

Die vertragende economie heeft een weerslag op de hele sector. HP kondigde aan dat het tot wel 6.000 personeelsleden zal moeten ontslaan. Eerder kondigden giganten als Meta, Twitter, Amazon en Salesforce afdankingen aan. Of het zo ver zal komen bij Zoom is nog afwachten. Analisten zijn alleszins sceptisch hierover. Het bedrijf is op weg om een omzetgroei van zeven procent te realiseren. De aandelen daalden gisteren met vier procent waardoor ze al 86 procent van hun waarde verloren ten opzichte van eind 2020.

Peter Weed van Bernstein Research ziet het somber in voor Zoom. Hij verwacht dat het bedrijf de komende twee jaar onder de zogenaamde ‘regel van 40’ zal blijven. Die regel zegt dat de groeisnelheid en winstmarges van een cloud softwarebedrijf samen minstens 40 procent moet zijn. Bij Zoom is dat, onder andere door de trage groei van minder dan tien procent, om en bij 30 procent. Volgens Weed is het lang niet zeker dat na die periode het bedrijf zich snel zal herstellen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home