Visie van bedrijfsleiding op werkwereld na de pandemie anders dan van werknemers

De werkplek na de pandemie zal volgens menigeen verschillen van daarvoor. De meningen over hoe de werkplek er dan wel uit zal zien, lopen alleen uiteen. Werkgevers maken vaak foute inschattingen over wat werknemers willen, door een gebrek aan data.

NTT komt met een verrassend rapport naar buiten. Het Global Workplace Report 2021 focust op de toekomst van werk in de wereld na de pandemie. Uit de cijfers blijkt dat leidinggevende en werknemers er wel eens andere wensen op na houden over welke vorm de werkplek na corona aanneemt.

Voor het onderzoek nam NTT bijna 1.150 interviews af. Een kleiner aantal van deze interviews vond plaats in Europese bedrijven (315). De ondervraagde organisaties lagen wel verspreid over 23 landen.

Niet meer volledig werken op kantoor

Over de toekomstige werkplek wordt vaak gezegd dat het een hybride werkplek gaat worden. Werknemers werken dan afwisselend van thuis uit en op kantoor. Het werkmateriaal dat tegenwoordig op de markt verschijnt, speelt volop in op dat idee.

Uit de gegevens blijkt dat werknemers die visie deels ondersteunen. 30 procent geeft aan liever thuis te werken en datzelfde aantal verkiest een hybride werkomgeving. Dat staat haaks op de overtuiging van organisaties, daar denkt 73 procent dat werknemers de voorkeur geven aan werken op kantoor.

Alex Bennett, Global Senior Vice President, GTM Solutions bij NTT, duidt het belang van die gegevens: “Dit zijn geen milde voorkeuren: we hebben ontdekt dat de balans tussen werk en privéleven en de reistijden nu de twee grootste factoren zijn waar mensen naar kijken als ze nadenken over waar ze gaan werken.”

Materiaal niet aangepast

“Verrassend genoeg zegt twee derde van de werknemers dat ze nog niet over alle tools beschikken die ze nodig hebben om thuis te werken en slechts 45 procent van de organisaties zegt dat ze zeer tevreden zijn over het feit dat hun kantoorruimten klaar zijn voor hybride werken”, vertelt Bennett.

“Wat belangrijk is, is niet wat we doen om de werkplek te verbeteren, maar hoe het de werknemers daadwerkelijk ten goede komt”, besluit Bennett. Voor de nabije toekomst ziet het er in ieder geval al naar uit dit advies wordt gevolgd. 80 procent van de organisaties geeft namelijk aan veranderingen te maken aan hun kantoorruimte binnen het jaar. Met de aanpassingen willen zij een kantoor creëren van innovatie en sociale verbondenheid.

Gebrek aan data

Handelen op basis van de verwachtingen van werknemers is enkel mogelijk door een overzicht te hebben van duidelijke data en dat ontbreekt. Onderzoeksinstrumenten die het toelaten om de verwachtingen te meten, laten veel bedrijven links liggen: 37 procent van de organisaties heeft gestructureerde Verification of Employment-programma’s, 31 procent heeft sentimentanalyse en 49 procent gebruik werknemersenquêtes.

Als resultaat overschatten CEO’s de mogelijkheden die hun organisaties biedt aan werknemers. In vergelijking met het operationeel personeel voorspellen CEO’s dat hun organisatie 20 procent meer doelmatig is in het managen van werktijden. Daarbij is 28 procent meer geneigd te geloven dat ze effectief zijn in het voorkomen van een burn-out.

lees ook

Werknemers hechten meer en meer waarde aan technologie op de werkvloer volgens studie

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home