Hoe Oracle wel een serieuze cloudspeler kan worden

Na het blaffen, binnenkort ook bijten?

Wie over de cloud spreekt, denkt niet meteen aan Oracle. Toch heeft het bedrijf een stok achter de deur: 86 van de 100 grootste bedrijven ter wereld draaien momenteel databases op de oplossingen van het bedrijf, dat intussen met een vergelijkbaar cloudaanbod klaar staat.

Zeg het niet aan oprichter Larry Ellison, maar Oracle is vandaag geen serieuze cloudspeler. De man voert samen met zijn bedrijf een persoonlijke vendetta tegen de cloudreuzen in het algemeen en AWS in het bijzonder, zonder al te veel resultaat. Ellison en de zijnen pakken tijdens persmomenten uit met de nodige grandeur waarin ze claimen AWS spoedig voorbij te steken. Alles wat Oracle heeft, zou oneindig veel beter zijn dan de alternatieven van AWS en Oracle zou in recordtempo marktaandeel winnen met wat het marketingdepartement Cloud 2.0 heeft gedoopt.

Marginale cijfers

Niet dus. Kijken we naar IaaS, dan is AWS volgens Gartner overduidelijk marktleider met een marktaandeel van 45 procent in 2019. Microsoft volgt met 17,9 procent, daarna scoort Alibaba 9,1 procent en dan pas komt Google met 5,3 procent. Betrek je software bij de cloud, dan daalt het marktaandeel van AWS lichtjes ten voordele van Microsoft en Google, die dan de top drie vervolledigen. Oracle valt onder het segment ‘Anderen’, nog na Tencent en IBM die wel enkele significante procentpuntjes wegkapen.

Oracle valt onder het segment ‘Anderen’

Het afgelopen jaar pakte Oracle wel uit met enkele interessante deals. Zo koos Zoom voor het bedrijf en haalde het een deel van de activiteiten van populaire video-toepassing TikTok binnen. Wat Oracle daar niet bij vertelde is dat Zoom ook bij andere cloudreuzen klant is en TikTok een politiek geladen deal is. TikTok zocht immers een partner die de Amerikaanse president Trump zou tegenhouden om de app in de VS te bannen. Larry Ellison ligt bij Trump in de bovenste schuif.

Zonder die acquisities zag Oracle jaar na jaar een groei in zijn cloudactiviteiten die kleiner was dan die van de concurrentie. Het aandeel van Oracle in de markt daalde dus. Zelfs met Zoom en TikTok als klant ligt het aandeel van Oracle volgens analist John Dinsdale van de Synergy Research Group dichter bij twee dan bij drie procent. Dat geeft de communicatie van Oracle soms een tragikomisch kantje: een flamboyante CEO roept luid over de capaciteiten van deze of gene cloudtoepassing, terwijl de rest van de wereld steeds meer het geluid weg filtert en naar Google, Microsoft en Amazon kijkt.

Gigantische speler

De discrepantie tussen de resultaten en het soms wanhopige beeld dat Oracle probeert te schilderen, doet het bedrijf eigenlijk geen recht aan. Je zou haast vergeten dat Oracle nog steeds één van de grootste technologiebedrijven ter wereld is. Met een jaaromzet van bijna 40 miljard dollar staat de techreus op plaats 82 op de Fortune 500, ver boven bijvoorbeeld Salesforce of SAP. Oracle is zeker en vast niet de hipste keuze voor dynamische of jongere bedrijven, maar het heeft een enorm klantenbestand dat op zijn oplossingen vertrouwt.

lees ook

‘Gebrek aan kennis groot struikelblok voor cloudadoptie bij kmo’s’

Dat wordt extra duidelijk wanneer we naar Exadata kijken. Exadata gecombineerde infrastructuur- en platformoplossing voor high end-databases. Van de 100 grootste bedrijven in de Fortune 500, draaien er maar liefst 86 Exadata. Dat gebeurt voornamelijk on-premises in de spreekwoordelijke kelder, maar daar wil Oracle een mouw aan passen. Sinds 2015 biedt het bedrijf immers de Exadata Cloud Service.

Troeven

Oracle werkt er hard aan om dergelijke grote klanten te overtuigen hun kritieke workloads naar de cloud te verhuizen. Het bedrijf heeft daar enkele troeven voor in handen. Zo is Exadata elastisch schaalbaar zonder downtime en kan je databases ook patchen en updaten zonder het systeem offline te halen. Verder maakt Oracle zich sterk dat Exadata twintig keer grotere workloads kan draaien dan bijvoorbeeld AWS RDS en Aurora. Het bedrijf blijft het moeilijk hebben met spelen op eigen sterktes zonder AWS erbij te betrekken, maar het is interessant om te zien hoe de database-oplossing zich kan onderscheiden van de rest.

Van de 100 grootste bedrijven in de Fortune 500, draaien er 86 Exadata.

Het lijkt echter vanzelfsprekend dat AWS Oracle technisch kan evenaren wanneer die vraag er is. De infrastructuur die Jeff Bezos en zijn cloudbedrijf ter beschikking hebben, is immers oneindig veel groter dan wat Oracle naar de tafel brengt. Dat maakt echter niet heel veel uit. Oracle vergeet soms dat zijn grootste troef een heel eenvoudige is: de belangrijkste klanten van het bedrijf draaien al Oracle.

Wanneer een Fortune 500-onderneming naar een cloudmigratie kijkt, maar verder tevreden is met zijn huidige setup, is de kans groot dat de Oracle Exadata Cloud Service bovenaan de shortlist prijkt. Waarom het warm water heruitvinden? Niemand wil een complexe migratie waar dat geen duidelijke meerwaarde is. Oracle moet niet proberen om beter te zijn dan AWS, Google of Microsoft, het moet voor dergelijke klanten eenvoudigweg even goed presteren.

Pad naar relevantie

Stel dat de helft van de grote klanten van Oracle Ellison beu is en wel voor één van de drie grote providers kiest, dan nog kan Oracle 43 gigantische en toonaangevende ondernemingen converteren naar zijn IaaS/PaaS-aanbod. Een dergelijke succesverhaal kan het bedrijf eindelijk het zetje geven dat nodig is om een serieuze speler te worden in cloudland. Zelfs al blijft het marktaandeel laag, dan nog kan Oracle aantonen dat het een heel belangrijke niche aanspreekt en zo vanuit de eigen sterktes een weg naar de top timmeren.

Het verhaal kan natuurlijk ook anders uitdraaien. Oracle claimt een goedkoper en krachtiger aanbod te hebben dan de concurrentie over gans te lijn. Stel dat op termijn het gros van de Fortune 100 beslist om wel on-premises te blijven werken of een andere cloudprovider te kiezen, dan krijgt het reeds bescheiden cloudimago van Oracle een heel stevige deuk.

lees ook

Oracle CEO denkt dat piek naar Oracle Cloud is begonnen

Voorlopig heeft Oracle voldoende reserve bij legacy-bedrijven om wat achter te lopen. De grote bestaande klanten worden de sleutel. De agressieve communicatie van Ellison zelf doet de onderneming naar ons betreft meer kwaad dan goed, maar het bedrijf blijft aanwezig in kritieke databases van tal van grote en minder grote ondernemingen wereldwijd. De grootste cloudspeler zal Oracle niet snel worden en dat beseft het bedrijf gelukkig ook eindelijk zelf. Een relevante nichespeler, dat ligt dan wel weer binnen handbereik.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home