Review: TP-Link Archer C3200

Tri-band vs MU MIMO

Voor we dieper ingaan op de kenmerken en prestaties van de TP-Link Archer C3200, willen we graag even stilstaan bij de karakteristieken van MU MIMO en tri-band, zodat je een goed beeld krijgt wat de sterke en zwakke punten van de twee technologieën. Vergeleken met MU MIMO (ook bekend als 802.11ac Wave 2) is XStream, zoals Broadcom de technologie in tri-band-routers noemt, tamelijk ongepolijst. MU MIMO maakt het mogelijk om meerdere clients tegelijkertijd te bedienen, waarvoor allerlei zeer complexe algoritmes hun werk doen op de achtergrond. In een tri-band-router is feitelijk gewoon een extra chip op het bordje gesoldeerd, waardoor hij als het ware harder kan schreeuwen dan het geval is met een enkele 5GHz-radio. De relatieve complexiteit van MU MIMO heeft echter als bijkomstigheid dat adapters in clients dit ook specifiek moeten ondersteunen, iets wat op veel apparaten nog altijd niet het geval is. Tri-band is nog altijd het oude, vertrouwde WiFi dat je gewend bent. De voordelen hiervan kun je dus met elke client – mits deze over 5 GHz beschikt uiteraard – ervaren. android-phones-with-5g-wifi Voor de toekomst is MU MIMO wat ons betreft de robuustere technologie, zeker als je kijkt naar wat meer zakelijk gebruik. Daarbij gaat het in de regel helemaal niet om extreem hoge bandbreedtes per client, maar veel meer om het zo snel en efficiënt mogelijk afhandelen van de verzoeken van de aangesloten clients. De meeste MU MIMO-clients zullen dan ook vaak één, hooguit twee antenne-aansluitingen hebben. Op deze manier kunnen er meer clients tegelijkertijd verbinding maken met een access point of router, die wordt beperkt door het aantal antennes dat hij heeft. Op dit moment is vier antenne-aansluitingen het maximum. Dit betekent dat deze qua MU MIMO optimaal functioneert bij drie tegelijkertijd aangesloten MU MIMO-clients (de vierde antenne wordt gebruikt om het signaal optimaal te kunnen sturen). Wil je zoveel mogelijk apparaten zoveel mogelijk bandbreedte geven, dan is tri-band zeker het overwegen waard. De snelste apparaten met de meeste antennes kunnen dan op de ene 5GHz-radio, de wat langzamere 5GHz-apparaten op de andere. Apparaten die nog geen verbinding kunnen maken met 5GHz-netwerken, kunnen uiteraard gewoon op 2,4 GHz blijven verbinden.