Banken zijn vanaf nu 24/7 bereikbaar voor slachtoffers van phishing

phishing

Slachtoffers van phishing kunnen nu de klok rond terecht bij banken om toegang tot de app te laten blokkeren. Dit is één van de maatregelen die de overheid neemt om phishing te bestrijden.

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand laat samen met Febelfin, de belangengroep voor de financiële sector, weten dat alle Belgische banken voortaan 24/7 telefonisch bereikbaar zijn om de betaalapps van slachtoffers van phishing te blokkeren. De staatssecretaris lichtte dat deze ochtend toe tijdens de uitzending van De Inspecteur op Radio 2.

Phishers maken steeds meer slachtoffers in België. Volgens een recente enquête van de federale politie zou veertig procent van de Belgen al slachtoffer zijn geweest van phishing. De Economische Inspectie ontving in 2021 en 2022 meer dan tienduizend meldingen over phishing. Dat cijfer ligt in de werkelijkheid waarschijnlijk nog veel hoger omdat niet alle slachtoffers melding maken.

Elke seconde telt

Wanneer je op een verkeerde link hebt geklikt, is elke seconde van belang. Je laat best zo snel mogelijk je bankkaarten en -apps blokkeren. Voor bankkaarten kon dit al 24/7 via het Card Stop-telefoonnummer (078/170 170) maar wat de apps betreft, was het vaak een ander verhaal om buiten te kantooruren nog een medewerker te pakken te krijgen. Daar komt nu verandering in.

“Cybercriminelen kunnen op elk moment toeslaan. Een snelle melding van vermoeden van fraude door de consument is dan essentieel om zoveel mogelijk fraude te beperken. Daarom dit initiatief van de banken, in overleg met de overheid, om een 24/7-klantendienst aan te bieden om hun klanten bij te staan bij het blokkeren van hun bankapplicaties in geval van online fraude. Laten we samen de strijd tegen online fraude verder opvoeren”, zegt Karel Baert, CEO van Febelfin.

Preventieve maatregelen

Het kabinet van Betrand werkt aan aanvullende oplossingen ter preventie van phishing. Een voorstel dat op tafel ligt is het opzetten van een systeem van ‘traag bankieren’. Via dat systeem zouden banken sterkere betaallimieten kunnen voorzien zodat phishers het moeilijker krijgen om grote bedragen te kunnen stelen. 

Een andere oplossing voorgesteld door de sector is een IBAN-naamcheck om facturatiefraude tegen te gaan. Dat is een vorm van oplichting waarbij de fraudeur erin slaagt om de factuur van de echte handelaar te vervalsen door het rekeningnummer te vervangen door een eigen rekeningnummer waar het nietsvermoedende slachtoffer dan het geld op stort. Een IBAN-check controleert of de naam van de begunstigde die je invult, effectief overeenstemt met de naam van de rekeninghouder van het rekeningnummer dat je invult. 

lees ook

Is artificiële intelligentie onze redder in nood tegen fraude?

Ook in de telecomsector wordt naarstig gezocht naar verdedigingswapens om de stijgende dreiging van phishing te bestrijden. Vorige week lanceerde BIPT een campagne voor telecomoperatoren om te investeren in phishingfilters voor maildiensten, een gelijkaardige campagne loopt ook al tegen sms-phishing.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home