Belgen bezitten voor het eerst meer smartphones dan laptops

smartphone shopping

84 procent van de Belgische consumenten bezit vandaag een smartphone. Daarmee wordt de laptop voor het eerst van de troon gestoten als populairste geconnecteerd apparaat.

Dat blijkt uit het Global Mobile Consumer Survey dat Deloitte voor het derde jaar op rij heeft uitgevoerd bij consumenten wereldwijd. Daarbij werden ook zo’n 2.000 Belgen tussen 18 en 75 jaar bevraagd.

De adoptie van smartphones nam in het afgelopen jaar in ons land met vier procent toe, van 80 naar 84 procent. Daarmee is de smartphone de sterkste groeier onder de geconnecteerde apparaten en stoot hij de laptop van de eerste plaats. Ook laptopadoptie nam evenwel toe: van 81 naar 82 procent.

Opvallend is dat de aanwezigheid van alle andere categorieën van internetverbonden hardware in de Belgische huishoudens stagneert of daalt, met uitzondering van ‘grote tablets’. Daarmee doelt Deloitte op tablets met een schermdiagonaal van 9 inch of meer. Denk aan de iPad Pro of Surface Pro, die veelal met laptops concurreren.

Samsung blijft de populairste smartphoneleverancier in ons land (35%), maar moet volgens de cijfers van Deloitte 1 procent prijsgeven ten opzichte van vorig jaar. Apple blijft stabiel op 23 procent en Huawei groeide van 14 naar 17 procent.

 

Smartphonefabrikanten marktaandeel België

Bron: Deloitte Mobile Consumer Survey 2018

Vertraagde groei

Hoewel de smartphone de grootste groei kende in 2018, is die in de voorbije twee jaar wel vertraagd. In 2013 had nog maar 38 procent van de Belgen een smartphone. Ondertussen is de markt in de meeste leeftijdscategorieën verzadigd, waardoor minder toestellen worden verkocht.

“Het potentieel voor de grootste omzetgroei voor fabrikanten zit in de 65-pluscategorie, waarin 69 procent van den mensen een smartphone heeft”, zegt Vincent Fosty, TMT Industry Leader bij Deloitte België.

De vertraagde groei komt niet alleen door de verzadiging van de markt, maar ook omdat consumenten hun smartphone minder gauw vervangen. 55 procent van de consumenten heeft in de voorbije 18 maanden een nieuwe smartphone gekocht. Twee jaar geleden was dat nog 62 procent.

 

Wanneer laatst nieuwe smartphone gekocht

Bron: Deloitte Mobile Consumer Survey 2018

Mensen kiezen bovendien steeds vaker voor een sim-only contract (36%), waarbij de smartphone is losgekoppeld van het mobiel abonnement en je niet elke twee jaar hoeft te upgraden.

“Als de consument geen geld uitgeeft aan hardware, kunnen ze het uitgeven aan content en betaalde abonnementen”, zegt Fosty. “De jongere generatie is toonaangevend in het betalen voor content.” Vooral abonnementen voor nieuws en video- of muziekstreaming op de smartphone zijn populair bij de Belgen.

Drie schermen

De smartphone is niet alleen het meest aanwezige, maar ook het meest gebruikte apparaat in het dagelijks leven van de Belg. De Belgische consument verkiest nog altijd een laptop voor online aankopen en kijkt zijn programma’s het liefst op tv, maar voor nagenoeg alle andere activiteiten geniet de smartphone de voorkeur.

Videoconsumptie op de smartphone neemt weliswaar toe – 4 op 10 Belgen kijkt minstens één filmpje per week op de smartphone – maar de andere twee schermen zijn nog niet uitgespeeld, meent Fosty. “De som van alle drie de schermen vult de klok vanaf het moment dat we wakker worden […] Dit is een evolutie, niet iets dat voorbij zal gaan. We zullen het tv-scherm niet loslaten en de andere twee evengoed niet. Deze schermen zullen naast elkaar blijven bestaan.”

 

Toestel van voorkeur per activiteit

Bron: Deloitte Mobile Consumer Survey 2018

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home