Doom-ontwikkelaar John Carmack gelooft in AGI (artificiële generale intelligentie) tegen 2030

Volgens John Carmack is een prototype van een AGI mogelijk tegen 2030 dat een ‘teken van leven’ kan geven.

Legendarische ontwikkelaar John Carmack, oervader van Doom en Quake, verwacht dat AGI realistisch is vanaf 2030 als een prototype. Hij laat dat weten op YouTube waar zijn AGI start-up Keen de werving van topprofiel Richard Sutton officieel maakt. Sutton wordt volgens Carmack omschreven als de godfather of reinforced learning.

In de video opent Sutton een pleidooi dat een AGI niet mogelijk is met de huidige techniek van LLM’s (Large Language Models). Hij ziet samen met Carmack wel andere mogelijkheden waarbij we weg moeten van de huidige monolitische natuur van AI-modellen. “We hebben te vaak de neiging om in mooie ‘dozen’ te denken”, aldus Carmack.

“Een menselijk brein toont aan dat intelligentie veel complexer is en een gedistribueerd model vereist. Waar het om gaat, is hoe een AI zijn ervaring kan verwerken in zijn kijk op de wereld. Hoe kan AI dingen voorspellen die in de toekomst zullen gebeuren en hoe het zowel intern als extern opgelegde motivaties moet hebben.”

Doom en Quake als AI-motor

Grappig detail: Carmack werd door OpenAI CEO Sam Altman nog het hof gemaakt in het verleden. Omdat hij toen nog geen AI-ervaring had, heeft Carmack het voorstel geweigerd. Sinds toen is hij altijd curieus gebleven over de progressie rond AI. Zijn start-up Keen is daar het resultaat van.

lees ook

OpenAI toont nieuwe versie van Dall-E die ingebakken zit in ChatGPT

Het spreekt voor zich als AGI een doel is van Keen, dat Carmack zich optimistisch uit over de toekomst. Keen bestaat vandaag nog maar uit een handvol mensen, maar kan wel rekenen op 20 miljoen dollar aan investeringen om te groeien.

“We zijn zes, zeven, acht jaar verwijderd van iets heel groot en belangrijk dat publiek zichtbaar zal zijn.” Carmack benadrukt dat Keen geen druk of deadline heeft om een product in de markt te zetten.

Tot slot voegt hij er nog fijntjes aan toe dat de huidige status van AI onder andere dankzij Quake en Doom een realiteit is geworden. “Na het plotse succes van Wolfenstein 3D hebben Doom en Quake de GPU-vraag in gang gezet in de jaren 90. Nvidia CEO Jensen Huang heeft die opportuniteit tijdig gezien, wat een GPU-revolutie heeft veroorzaakt in gaming en later in andere zaken waaronder AI.” Hij blijft met andere woorden nog steeds trots op zijn bijdrage aan de industrie.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home