Mulesoft – een dochterbedrijf van Salesforce – kondigt aan dat het Servicetrace gaat overnemen, een Duits softwarebedrijf met een robotic process automation platform dat bedrijfsactiviteiten efficiënter maakt.
Het RPA-platform van Servicetrace observeert hoe medewerkers binnen een bedrijf een bepaalde taak uitvoeren. Na verloop van tijd leert het platform hoe het de dienst automatisch kan uitvoeren. Op deze manier kan de software automatische taken uitvoeren, zoals het versturen van productbestellingen naar leveranciers.
Door taken te automatiseren, houden medewerkers tijd over voor andere taken die niet automatisch uitgevoerd kunnen worden. Ook helpt automatisering om menselijke fouten te voorkomen.
Het platform van Servicetrace gaat nog een stap verder. Zo helpt het ook met een aantal andere stappen die gepaard gaan met het automatiseren van bedrijfstaken. De software identificeert automatisch welke operationele workflows geautomatiseerd kunnen worden via RPA. Normaal voeren medewerkers dit proces handmatig uit.
Voor grote bedrijven, biedt Servicetrace een centraal dashboard waarop managers alle actieve RPA-projecten binnen hun bedrijf kunnen monitoren. Ze kunnen dit dashboard gebruiken om te controleren of alle automatiseringen voldoen aan het beleid van de organisatie.
Wat heeft MuleSoft aan een RPA-specialist?
Tot dusver heeft MuleSoft nog geen significante aanwezigheid in de RPA-markt. Het Salesforce-dochterbedrijf stort zich volledig op een andere taak: het maakt softwaretools die bedrijven kunnen gebruiken om data te delen tussen hun interne applicaties. Online retailers kunnen de software van MuleSoft bijvoorbeeld gebruiken om hun verkoopdata door te sturen naar een tool die toekomstige omzetten voorspelt.
Hoewel MuleSoft in een compleet andere markt opereert, is de RPA-technologie die het met de Servicetrace-overname in huis haalt van grote waarde voor het productportfolio. De specialiteit van MuleSoft – het delen van data tussen verschillende applicaties mogelijk maken – gebeurt via API’s. Deze API’s kunnen ook gebruikt worden om RPA-automatisering workflows te maken.
Met de overname kan MuleSoft de API-tools van Servicetrace integreren in zijn eigen tool, waardoor klanten hun eigen automatiseringsworkflows kunnen creëren. Op dit moment biedt het Salesforce-dochterbedrijf al een groot aantal functies dat bedrijven kunnen gebruiken om API’s te creëren, zich te beveiligen tegen cyberaanvallen, technische problemen te detecteren en integraties met andere applicaties te bouwen. Dankzij de toevoeging van API-gebaseerde RPA-automatisering kan MuleSoft zijn aanbod nog aantrekkelijker maken voor klanten.
RPA is populair
De acquisitie van Servicetrace geeft niet alleen een boost aan de RPA-mogelijkheden van MuleSoft, maar ook aan die van moederbedrijf Salesforce. In tegenstelling tot MuleSoft, heeft Salesforce al langere tijd een sterke focus op RPA. Zo introduceerde de organisatie vorig jaar een pakket aan tools genaamd Einstein Automate, waarmee het bedrijven helpt om software workflows te creëren die repetitieve taken stroomlijnen. Met de technologie van Servicetrace kan Salesforce zijn aanwezigheid in de RPA-markt versterken.
Niet alleen Salesforce hecht veel waarde aan de mogelijkheden van automatisering. RPA is een van de snelstgroeiende onderdelen van bedrijfssoftware. Naast Salesforce deden ook andere grote spelers recentelijk een acquisitie in dit gebied. Zo kocht Microsoft vorig jaar mei softwaremaker Softomotive over. Een paar maanden later sleepte IBM RPA-specialist WDG Automation binnen. ServiceNow kocht op zijn beurt een RPA-startup genaamd Intellibot.