Met een kapitaalsverhoging van 40 miljoen dollar zet het Finse Varjo verder in op de uitbouw van een industrieel metaversum.
Varjo’s core business is het ontwerpen van bedrijfshard- en software voor ingenieurs in elektronica en productie. De nieuwe kapitaalsinjectie komt er in samenwerking met bestaande investeerders zoals EQT Ventures, Atomico, Volvo Car Tech Fund en Lifeline Ventures. Ook nieuwe investeerders zoals Mirabaud en Foxconn, één van de grootste fabrikanten van elektronische apparatuur, springen mee in het bad.
Real-time 3D
Varjo levert levensechte, real-time 3D rendering voor de meest geavanceerde VR en XR headsets. Het Finse bedrijf heeft met onder andere Volvo Cars, Lockheed Martin, Boeing, Aston Marton en Kia tal van grote spelers in het klantenbestand. Het industriële metaverse is de virtuele omgeving die simulaties maakt van echte objecten. Door zogenaamde digitale tweelingen te maken kunnen producten veilig en nauwkeurig worden bekeken, getest en geoptimaliseerd.
Autobouwers, vandaar de interesse van Volvo Cars natuurlijk, maken een digitale kopie van een motor die ingenieurs dan uitgebreid kunnen testen en optimaliseren. Dat levert de bouwer naast tijdsvoordeel en meer veiligheid ook een financiële besparing op. Computermodellen kunnen een ontwerp finetunen voordat het prototype op de markt komt. Tegelijk kunnen meerdere ingenieurs vanop verschillende locaties samenwerken aan één ontwerp.
De digitale tweeling kan worden uitgebreid naar de volledige werkvloer. Bedrijven zoals Nvidia en Siemens AG zijn daar mee aan de slag gegaan om grote productieapplicaties te simuleren. Op die manier willen ze een volledige productielijn, inclusief robots en machines, optimaliseren. Operatoren kunnen in die virtuele wereld betere inzichten krijgen om de werkvloer te veranderen.
Miljardenbusiness
Met het industriële metaversum opent een nieuwe, miljardenbusiness zich voor ontelbare bedrijven. Market Prospects verwacht dat de markt tegen 2025 een waarde van meer dan 540 miljard dollar zal hebben, simpelweg omdat steeds meer bedrijven de toepassingen zullen implementeren. Microsoft, Boeing en Unilever zijn slechts enkele voorbeelden van grote spelers die nu al helemaal de weg van het industriële metaverse zijn ingeslagen.
Met de kapitaalsverhoging zal Varjo blijven inzetten op onderzoek en ontwikkeling van clouddiensten, meer bepaald voor de real-time Varjo Reality Cloud. “Onze nieuwe fondsenwerving getuigt van de ongelooflijke groei die Varjo de voorbije jaren heeft gezien door de toenemende interesse voor XR-adoptie. De visie voor een levensecht metaverse voor professionelen is al aanwezig en dat willen we verder uitbouwen”, zegt Timo Toikkanen, Chief Executive bij Varjo.