Adobe focust vol op AI, maar hoe staat het met Figma?

Adobe Figma

Op de jaarlijkse conferentie van Adobe was AI alomtegenwoordig. Over Figma wordt met geen woord meer gerept.

Afgelopen dagen was het allemaal AI wat de klok sloeg op Adobe Max, de jaarlijkse hoogmis van het bedrijf. Zo lanceerde het onder andere de nieuwe generatie FireFly-tool en werkt het aan een betere herkenbaarheid van AI-gegenereerde content. AI wordt zelfs in video ingeschakeld. Het enige waar met geen woord over wordt gerept? Figma.

Even een terugblik: eind september 2022 kondigt Adobe aan dat het sectorrivaal Figma wil overnemen voor 20 miljard dollar. Ondanks de claim van Adobe dat er een gratis versie van Figma zal blijven bestaan, verzetten de Engelse en Europese zich tegen de overname met talrijke onderzoeken. Tot op vandaag heeft geen van beide al een groen licht gegeven, dertien maanden na het initiële overnamebericht.

Vorig jaar tijdens Adobe Max stonden Figma CEO Dylan Field en Adobe CSO Scott Belsky nog mooi te pronken op het podium. Dit jaar wordt het woord Figma nergens uitgesproken.

Mee op de AI-hype surfen

Een Wells Fargo-analist zegt tegen Bloomberg dat door de nieuwe suite van AI-modellen de overname van Figma niet meer zo dringend is. “Bij de aankondiging van de overname van Figma zag iedereen dat Adobe nog maar beperkt kon groeien en iets nieuws nodig heeft. Met AI is dat nu minder meer aan de orde omdat het nu genoeg eigen troeven heeft.”

lees ook

EU eist informatie van Adobe en stelt beslissing uit in onderzoek overnamebod voor Figma

CEO Shantanu Narayen zei in een investeerdersbriefing op dinsdag dat er niet wordt gesproken over Figma omdat er zo veel interne innovatie is om in de spotlight te zetten. “Het gebrek aan discussie betekent niet dat er problemen zijn rond de overname.”

Dana Rao, algemeen adviseur bij Adobe: “Het is behoorlijk frustrerend wanneer je een bedrijf wil overnemen, dat je 13 maanden later nog altijd moet wachten of te zien of het nu mag of niet.”

Deadline maart 2024

De overname moet rond zijn tegen eind maart 2024. Lukt dat niet, dan moet Adobe Figma een verbrekingsvergoeding van 1 miljard dollar betalen. Investeerders hebben zich altijd kritisch geuit over de hoge overnameprijs van 20 miljard dollar. Een kwart van de marktwaarde van Adobe ging een week na de aankondiging van de overname in rook op.

Volgens de analist van Wells Fargo hopen steeds meer investeerders dat de deal niet door gaat. Dankzij de talrijke AI-innovaties is het aandeel dit jaar al met 65 procent gestegen. “Ik ben er wel van overtuigd dat als de overname rond is, het een positieve impact zal hebben op Adobe.” Tegelijk beseft hij wel dat de focus vandaag en in de nabije toekomst eerder op AI zal blijven dan op Figma.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home