Wie vreesde dat de gratis versie van Figma zou verdwijnen onder het bewind van Adobe, kan op beide oren slapen. De softwarereus belooft niets te veranderen aan de abonnementen.
Adobe maakte half september bekend een flink bedrag van 20 miljard dollar te willen neertellen voor sectorgenoot Figma. Een overnamebod dat al veel stof heeft doen waaien. De gebruikers van Figma zien de overname niet echt zitten; zij vrezen dat Adobe de prijzen zal optrekken. Die kritiek probeert Adobe Chief Product Officer Scott Belsky te pareren in een interview met Bloomberg.
Volgens Belsky is het namelijk niet de intentie van Adobe om aan het abonnementsmodel van Figma te knabbelen. Zoals veel online diensten hanteert Figma een ‘freemium’-model met een beperktere basisversie die gratis beschikbaar is. Dat zal ook na de overname nog zo blijven, belooft Belsky met hand op het hart.
Adobe XD
Belsky wil ook duidelijkheid scheppen over de rol die Figma zal krijgen in het Adobe-ecosysteem. De overname van de designsoftware past binnen de plannen van Adobe om het online portfolio uit te bouwen, iets wat met de eigen softwareprogramma’s niet wilde lukken. Figma zal worden opgenomen in het Adobe-ecosysteem maar zal daarbinnen wel zijn eigen identiteit mogen behouden.
Adobe zou zelfs bereid zijn één van zijn eigen softwarepakketten te slachtofferen voor Figma, namelijk Adobe XD. Toch zal er zeker het een en ander veranderen voor gebruikers van de online designtool na de overname. Adobe wil namelijk features uitwisselen tussen zijn legacy software en Figma.
Twijfels steken de kop op
Figma-gebruikers zijn overigens niet de enigen die twijfels hebben over de overname. Ook investerdeers reageren kritisch omdat Adobe het dubbele van de marktwaarde van Figma neerlegt. ‘Mensen zijn altijd bang voor verandering’, heeft Belsky daarop te zeggen.
Hij spreekt uit ervaring, want Belsky is de voormalige stichter van Behance, een socialmediatool die in 2012 werd ingelijfd door Adobe. Volgens Belsky is het aantal gebruikers van zijn geesteskind verdertigvoudigd onder de vleugels van Adobe.