Met twee nieuwe productlijnen wil MSI de zakelijke wereld tonen wat het kan. De ambities zijn er, maar het doel dit jaar is eerder bescheiden. MSI mikt op kmo’s en eenmanszaken en laat tenders voorlopig nog links liggen.
De laptopmarkt vandaag is breder dan ooit met fabrikanten die elk deel van de koek willen. Je hebt enerzijds HP en Lenovo die met Omen en Legion twee submerken oprichtten om de gamingmarkt te veroveren. Dell zag in 2006 al het licht en haalde Alienware binnen als nichemerk voor gamers. Aan de andere kant heb je gaming-specialisten die de laptopmarkt willen bestormen en die een zakelijk portfolio willen opbouwen. Asus en MSI behoren tot die laatste categorie.
MSI mikt al langer op creatieve professionals met de Creator-reeks: een variant op hun gaming-reeks met minder kermislichtjes. Het opvallende drakenlogo tekent nog present, helemaal incognito is het nog niet, maar de weg naar meer subtiliteit was ingezet. De nieuwe Summit- en Modern-reeks trekken die lijn door.
Creator, Summit, Modern
Allereerst is het belangrijk om de zakelijke laptop line-up te verduidelijken binnen MSI, want die is grotendeels nieuw. Aan de high-end-kant heb je de Creator-reeks waarin de beste specificaties zitten gecombineerd met gekalibreerde en hoogwaardige (grote) schermen.
Aan de andere kant van de ring zit de Modern-reeks, gericht op de prijsbewuste kmo of eenmanszaak. Wie wat meer premium wil, kiest een toestel uit de Summit-reeks. Hiermee volgt MSI dezelfde logica als Lenovo met ThinkBook en ThinkPad of HP met ProBook en EliteBook. Met die laatste twee wil MSI niet dat we het nieuwe zakelijke portfolio vergelijken.
We willen geen directe concurrent zijn van HP en Lenovo. We focussen ons op hoge specificaties en een sterke bouwkwaliteit.
Jesse van den Berg, Accountmanager bij MSI
“We willen geen directe concurrent zijn van HP en Lenovo”, benadrukt Jesse van den Berg, Accountmanager bij MSI. “Wij hebben niet honderden verschillende modellen binnen elke line-up om bijna op maat te werken. We focussen ons op hoge specificaties en een sterke bouwkwaliteit. Zeker binnen onze Modern-reeks merk je dat concurrenten meer compromissen maken dan wij. In de onderkant van die zakelijke markt hebben we vandaag nog geen interesse.”
Nieuwste hardware
De ambities van MSI zijn duidelijk, maar wat maakt hun toestellen uniek vergeleken met de traditionele zakelijk laptops die de markt al jaren kent? Wat opvalt aan bijvoorbeeld de Summit-reeks, is dat de laptops sneller dan andere zakelijke merken de nieuwste chips aan boord hebben. Enkel Dell komt in de buurt. Wie graag het allernieuwste wil, moet naar MSI kijken. Zeker bij grote generatiesprongen zoals Intel Tiger Lake nu, moet je soms maanden wachten tot grootmachten Lenovo en HP hun line-up updaten. MSI heeft een paar weken na de lancering van de chips zijn eerste toestellen al in de winkel liggen.
lees ook
MSI Summit E13 Flip eerste indruk: klaar voor het zakelijke topsegment?
Nog een belangrijke troef is de sterke focus op prestaties. “Wie een zakelijk toestel zoekt voor een kmo of eenmanszaak, en twijfelt tussen prestaties en premium design, hoeft niet te kiezen bij ons. Performance meets esthetics”, zegt van den Berg met zijn marketingpet op.
Daarnaast voegt de nieuwe Summit-reeks ook extra security-functies toe aan de zakelijke laptopreeks. Denk daarbij aan een vingerafdruksensor, TPM-chip, Windows Hello en tools om USB-poorten en de SD-kaartsleuf veilig te beheren.
Geen focus op tenders
Wat opvalt in onze conversatie met MSI is dat de lat noodgedwongen niet heel hoog wordt gelegd. Internationaal ligt er een sterke focus op B2B, maar binnen de Benelux is de puzzel nog niet compleet. Er komt binnen de rangen wel extra personeel om de zakelijke tak te versterken, maar de beperkte SKU’s zorgen ervoor dat tenders vandaag nog geen ambitie zijn.
“Je merkt daar dat er veel op scherpe prijzen wordt gespeeld en dat er veel flexibiliteit nodig is in de configuraties. Hier en daar doen we er wel eentje mee en krijgen we toch positieve feedback op onze scherpe prijs-kwaliteitverhouding. Dat neemt niet weg dat je momenteel bij MSI iets meer betaalt dan bij de traditionele vendoren binnen tenders, wat onze focus niet is vandaag”, zegt van den Berg.
Garantieperikelen en verkooppunten
Bij tenders horen vaak ook bepaalde garantievoorwaarden, iets waar MSI vandaag nog mee worstelt. Het biedt standaard twee jaar garantie, uitbreidbaar naar drie jaar. Het grootste pijnpunt voor bedrijven is de carry-in-voorwaarde wanneer er iets mis loopt. Andere zakelijke merken pakken vaak uit met pick-up and return of on-site herstelling met weinig tot geen downtime. Vandaag is dat nog niet mogelijk binnen MSI.
“Ik begrijp het pijnpunt, maar anderzijds merk ik dat onze toestellen vaak in de handen van netwerkbeheerders en IT-managers belanden. Die hebben doorgaans één of meerdere units liggen om zelf te swappen, wat het probleem oplost.”
lees ook
MSI Summit E15 review: belangrijke stap richting zakelijke markt
Wie de toestellen van MSI wil zoeken bij zakelijke aanbieders zoals bijvoorbeeld Bechtle of Centralpoint, moet goed zoeken (ze staan er wel op). De zichtbaarheid daar is behoorlijk laag omdat MSI zijn zakelijk portfolio nog erg pril is. De focus vandaag ligt op online winkels waarmee ze al een goeie band hebben binnen het gamingsegment. Denk daarbij aan online specialisten als Coolblue of Azerty. Binnenkort gaan ook MediaMarkt en Saturn naar zakelijke klanten met MSI-laptops om ook daar op de kaart te staan. “Samenwerken met distributiespecialisten zoals ALSO en Copaco doen we wel om breed in de markt beschikbaar te zijn”, zegt van den Berg.
Belangrijke stap
De stap richting zakelijke markt is gezet binnen MSI, maar om een verovering gaat het nog niet. Het is een gefundeerde eerste stap om te kijken hoe ver de Summit-, Creator- en Modern-reeksen kunnen evolueren. “We leveren alles wat we kunnen maken vandaag”, merkt van den Berg op. “We hebben wel een betere controle dan de concurrentie, wat zorgt voor betere en kortere levertijden.”
Het is duidelijk dat MSI een plaats wil veroveren in het zakelijke segment de komende jaren. Dat zal niet met een big bang gebeuren, maar geleidelijk aan.
Volgens hem is het duidelijk dat MSI een plaats wil veroveren in het zakelijke segment de komende jaren. Dat zal niet met een big bang gebeuren, maar geleidelijk aan. Vanuit het hoofdkwartier is de zin om hard te gaan heel groot, maar vanuit het Benelux-kantoor is het enthousiasme realistischer. “Het is allemaal nieuw en we kijken naar de vraag van de markt. Het is nu belangrijk om te analyseren welke zaken goed zijn, en waar we nog wat moeten leren”, sluit van den Berg af.
Dit is een redactionele bijdrage in samenwerking met MSI. Voor meer informatie rond hun zakelijke producten kan je hier terecht.