Focus op enterprise met liefde voor prosument: wie wil Synology allemaal bedienen?

Synology

Wie Synology vandaag alleen een NAS-fabrikant noemt, doet het bedrijf eigenlijk oneer aan. Het portfolio en de ambities van het bedrijf gaan veel verder. Synology wil de enterprise veroveren, maar verliest zijn roots niet uit het oog.

Synology richt zijn pijlen al even op de enterprise-markt. Het Taiwanese bedrijf lanceerde in 2004 zijn eerste DiskStation-NAS en wist de komende jaren de harten en serverkastjes van enthousiastelingen en prosumenten wereldwijd te veroveren. Synology is voor de meeste mensen, onszelf incluis, eerst en vooral een NAS-specialist. Met de lancering van DSM 7 en zijn C2-cloud vorig jaar koost Synology  voor een ambitieuzere strategie. De prosument en zelfs de kmo volstaan niet meer: de enterprise-markt lonkt.

Groeien in uitdagende tijden

“In de eerste helft van dit jaar zagen we mooie groeicijfers”, zegt Victor Wang, Managing Director bij Synology Frankrijk. “Het was niet eenvoudig, met dank aan globale tekorten van componenten en hogere vervoerskosten. Uiteindelijk kregen we het toch klaar. We hebben een stevig volume aan hangende orders, trekken meer projecten aan en de waarde van individuele projecten groeit ook.” Daarmee doelt Wang onder andere op de adoptie van Synology in enterprise-omgevingen.

All flash-opslag wint aan belang, met meer dan 120 procent groei voor FS-modellen”, weet hij. De nieuwe FS3410 bouwt daarop verder. Ook met klassieke opslag boekt Synology vooruitgang. Eerder dit jaar verscheen de HD6500: een opslagserver met ruimte voor meerdere petabytes verspreid over meer dan 300 drives. Een NAS kan je zo’n ding niet meer noemen. Dat Synology als relatieve nieuwkomer in de markt van de enterprise-opslag toch al enthousiasme vindt, is dan ook een beetje verwonderlijk.

Bijval in de Benelux

“Zeker in de Benelux zijn we best goed gekend”, zegt Wang, die ondanks zijn geografisch bescheiden titel ook het bewind voert over Synology in onze contreien. De marktpenetratie bij de enterprises begint hier al te lopen. Dat komt niet alleen door gladde verkopers. “Prosumenten die onze producten gebruiken en er tevreden van zijn, werken in grotere organisaties. Zij brengen Synology daar binnen. Door enterprise-hardware en -softwarefunctionaliteit te voorzien, vinden we adoptie bij meer en meer grote bedrijven.”

Daarin zit een schijnbare spreidstand voor Synology. Het bedrijf gaat zonder verpinken de concurrentie met de HPE’s en Dell’s van deze wereld aan, maar raakt binnen bij ondernemingen met dank aan klanten uit het NAS-segment. Loopt Synology dan niet het risico om zijn fans te vervreemden?

Ook, maar niet alleen, enterprise

“We hebben inderdaad meer enterprise-activiteiten en mensen denken dat we onze focus verleggen”, verduidelijkt Wang. “Dat klopt maar deels. Ons merk is al beter gekend bij de consumenten. Bij enterprises is er meer werk aan de winkel dus daar richten we ons momenteel op.”

Dat betekent niet dat we de prosumenten-markt uit het oog verliezen.

Victor Wang, Managing Director Synology Frankrijk.

“Dat betekent niet dat we de prosumenten-markt uit het oog verliezen. In tegendeel: de communicatie met hen loopt nog heel direct. Ze zijn een waardevolle bron van kennis en feedback voor ons om onze producten te verbeteren.”

Complexiteit brengt risico’s op verwarring mee

Dat zorgt soms voor strubbelingen. Zo heerst er bij Synology-enthousiastelingen een beetje paniek over de eventuele verplichting tot het gebruik van Synology-HDD’s in de toestellen van de fabrikant. Ze vrezen dat de vrijheid om eigen drives te gebruiken, verdwijnt. Wang begrijpt de zorgen maar nuanceert.

“We hebben inderdaad onze eigen enterprise-HDD’s uitgebracht”, zegt hij, “met de nadruk op enterprise. Dat deden we omwille van twee belangrijke redenen. Eerst en vooral is de markt van HDD’s gefragmenteerd met verschillende modellen in verschillende landen. Onze producten komen wereldwijd op de markt. Door zelf de HDD’s te voorzien, garanderen we compatibiliteit met de firmware.”

Niet van het kastje naar de muur

“De tweede reden komt van de klanten zelf. Problemen met HDD’s zijn het op één na meest voorkomende euvel waar onze ondersteuningsdienst mee te maken krijgt. Dat is vervelend wanneer de HDD’s niet van ons zijn, aangezien we dan niet kunnen helpen. “Voor enterprise-toestellen wil Synology een beetje als one-stop-shop functioneren voor opslag-oplossingen en dat gaat alleen met eigen harde schijven. Ze maken dus deel uit van een totaaloplossing waarbij Synology compatibiliteit met alle functies garandeert, alsook ondersteuning voorziet.”

Is de vrees van de prosument dan gegrond? Absoluut niet. “Eerst en vooral gelden de compatibiliteitsvereisten niet voor de instaptoestellen”, verduidelijkt Wang. “Verder is het niet omdat een drive niet op de lijst staat, dat die niet zal functioneren. Gebruikers kunnen nog voor andere schijven kiezen indien ze het niet erg vinden sommige statistieken te missen.” Wang benadrukt verder dat Synology de feedback heeft gehoord, en naar de toekomst zal evolueren hoe compatibiliteit wordt gecommuniceerd.

Van de consument naar de enterprise

De NAS-roots blijft in ieder geval belangrijk. NAS-toestellen maken deel uit van het DNA van Synology en van het plan om een bredere markt te veroveren. Synology is zo overtuigd van de eigen sterktes dat het rekent op individuele gebruikers die het merk spontaan binnenbrengen bij de bedrijven waar ze werken: een strategie die haar vruchten afwerpt.

De weg naar meer enterprise-adoptie loopt zo onrechtstreeks via de consument. “Onder andere daarvoor hebben we ons cloudaanbod”, voegt Wang nog toe. Synology wil met de C2 Cloud niet de concurrentie aangaan met hyperscalers, maar wel zieltjes winnen. “Een product zoals de wachtwoordmanager C2 Password bieden we gratis aan, omdat het handig is en bij ons missie past. Het is onze ambitie om de wereldwijd data te beheren en te beschermen. Daar horen wachtwoorden bij.”

Visitekaartje

Wang gaat verder: “Om C2 Password te gebruiken, heb je geen andere Synology-producten of diensten nodig. Een consument leert zo wel ons bedrijf kennen, en kan misschien de stap maken naar C2 Backup.” Ook voor C2 Backup heb je geen NAS nodig, maar de dienst leunt al dichter aan bij het C2 Cloud-portfolio dat Synology integreerde met zijn DSM 7-besturingssysteem voor NAS, RackStation en FlashStation. “Hopelijk zien sommige gebruikers na een tijd de voordelen van de extra functies die een NAS biedt, en maken ze zo de overstap.”

Cloud is zo een lokmiddel voor Synology. “Voor enterprise lanceerden we C2 Object Storage met een gelijkaardig idee.” Synology wil dus geen concurrent voor de hyperscalers worden, maar wel meer klanten aantrekken.

Meer dan opslag

De ambitie loopt breed, voorbij NAS en opslagserver, voorbij zelfs cloud. Dat toont de RT6600ax: de eerste Wifi 6 router van het bedrijf. De strategie die bij dat product hoort, klinkt intussen gekend.

“Met de router willen we initieel eindgebruikers bereiken”, bevestigt Wang. “We zijn nog geen grote naam in het routersegment. De eerste golf van kopers houdt van onze eenvoudige interface. Net als de ontwikkelingen binnen het NAS-segment starten we met de prosument. Die zal de routers hopelijk naar zijn organisatie brengen, naar kmo’s en dan op lange termijn naar enterprise. Dat wordt een lange reis, waarvoor we nieuwe en krachtigere modellen nodig te hebben.”

Verticale markten

In de nabije toekomst mogen we een Synology verwachten dat inzet op zijn sterktes en die naar een enterprise-context probeert te vertalen. De eindgebruiker blijft belangrijk, omdat Synology op zijn of haar enthousiasme rekent. Dat is een troef die traditionele spelers niet hebben. Geen enkele techneut gaat in zijn organisatie het evangelie van HPE verkondigen naar aanleiding van positieve ervaringen met toestellen thuis, want de serverspecialist maakt geen NAS-toestellen om de thuisgebruiker te verleiden in het ecosysteem.

De kracht van verhalen beseft Wang maar al te goed. Daarom wil hij ook meer inzetten op verticale markten. “Onze producten zijn geschikt voor alle sectoren en bedrijfstypes, maar het is belangrijk om daarnaast cases op specifieke markten te hebben. Zo laten we concreet zien hoe Synology herkenbare problemen oplost.” Ook daarin boekt het bedrijf vooruitgang, opnieuw in onze regio. De educatiesector is een belangrijke pijler voor Synology, dat intussen de KU Leuven tot zijn klanten mag rekenen.

Contraire beweging

De uitdagingen zijn legio, maar de veranderende markt biedt kansen. In een tijdperk van complexe infrastructuur, partijen die ontzorging beloven door eigen platformlagen en een grote druk naar de cloud, biedt Synology bijna het omgekeerde. Het bedrijf gelooft in opslag in eigen beheer, via een krachtig platform dat je zelf met weinig moeite kan onderhouden en de bedrijfs-IT’er misschien al van thuis kent. Wat andere partijen ook mogen beweren: die aanpak met focus op soevereiniteit heeft een plaats in het datalandschap vandaag.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.