‘De toekomst van werk wordt vandaag gedefinieerd’

Niet de pandemie, maar net de periode waarin we ons nu bevinden, zal beslissend zijn voor de toekomst van werk. Dat zegt Saleforce Co-CEO Bret Taylor.

“Bedrijven beseffen dat niet iedereen zal terugkomen naar kantoor.” Dat stelt Bret Taylor vast. Hij is de Co-CEO van Salesforce en leidt het bedrijf in samenwerking met oprichter Marc Benioff. “Om die realiteit te ondersteunen is er infrastructuur nodig.” Salesforce wil zich in het midden van die veranderende werkelijkheid positioneren als een vertrouwde digitale adviseur voor klanten.

Digitale infrastructuur toonde zich de afgelopen maanden immers essentieel. “Zonder kantoren werken, lukte vrij goed”, zegt Taylor. “Maar stel je nu eens voor dat we nog steeds naar kantoor konden gaan, maar geen toegang meer hadden tot de digitale infrastructuur. In dat geval was de economie wel ingestort.”

Proactief nadenken over de toekomst

De Co-CEO, die eerder in zijn carrière aan de wieg stond van Google Maps en een tijdje CTO was bij Facebook, stelt vast dat nu het moment is aangebroken om de toekomst van werk te definiëren. “50 jaar lang hebben we op dezelfde manier gewerkt, gewoon omdat het altijd zo ging. Nu gaan we veel innovatie zien met als gevolg hopelijk zowel meer productiviteit als een betere work-life-balans.”

50 jaar lang hebben we op dezelfde manier gewerkt, gewoon omdat het altijd zo ging.

Bret Taylor, Co-CEO Salesforce

Volgens Taylor is het belangrijk om nu proactief na te denken over wat dat precies inhoudt. “Bedrijven die het goed doen, hanteren een proactieve en actieve aanpak.” Concreet moeten teams binnen bedrijven formele gesprekken voeren over hoe ze gaan werken. “Flexibel werk is een teambeslissing. De collega’s zijn immers de reden om naar kantoor te komen. Naar kantoor komen om dan alleen achter een bureau te zitten, is niet meer van deze tijd”, denkt hij. “We gaan naar ons werk voor de relaties. Samen praten en brainstormen is gewoon eenvoudiger in het echt. Er is een zekere formaliteit gekoppeld aan onszelf van mute halen.”

De planning kunnen teams zo opstellen dat flexibel werken een vaste waarde wordt . Zo ziet Taylor binnen Salesforce zelf teams die enkele dagen op kantoor afspreken maar ook een dag telewerk blokkeren zonder realtime meetings. Hij ziet dergelijke asynchrone communicatie aan belang winnen. Het is niet verwonderlijk dat Salesforce daar zelf sterk op inzet met Slack, onder andere via de introductie van Slack Clips.

Van project naar platform

Taylor onderstreept binnen de nieuwe manier van werken het belang van een platform dat de digitalisering ondersteunt. “Zo’n platform moet een engagementsysteem zijn dat de functionaliteit van je hele organisatie verbindt.” Volgens de Co-CEO helpt een platform-centrische aanpak bedrijven om zich te wapenen tegen crisissen. De platform-aanpak maakt nu de evolutie naar een nieuwe manier van werken mogelijk, maar biedt tevens de flexibiliteit om op toekomstige uitdagingen te reageren.

lees ook

Salesforce in België: gelijkheid, cultuur en technologie als conversatiestarters voor 2022

“Vroeger gebeurde digitalisering projectmatig. Een project had een begin, een looptijd en een einde waarbij vaak nog een feest hoorde. Vandaag zijn CIO’s niet meer met projecten maar met platformen bezig”, ziet Taylor. Salesforce zelf spreekt van een Digital HQ, al vindt de co-CEO niet dat een digitaal platform het kantoor echt moet vervangen. De fysieke kantoorruimte blijft immers belangrijk voor ontmoetingen. Hij verwacht wel dat organisaties het digitale aspect op de eerste plaats zetten.

Voorbereid op het onvoorziene

De afgelopen twee jaar waren goed voor tien jaar aan digitale transformatie , maar daarmee zijn organisaties niet toekomstbestendig. “Wanneer de crisis voorbij is en de manier van werken opnieuw een keuze wordt, dan gaan we echte innovatie zien”, zegt Taylor. “De toekomst van werk werd niet tijdens de pandemie vastgelegd, maar wordt nu gedefinieerd. CIO’s hebben een belangrijker zitje aan de tafel, maar daarmee komt een grotere verantwoordelijkheid om langetermijnbeslissingen te nemen”

De toekomst van werk wordt nu gedefinieerd.

Bret Taylor, Co-CEO Salesforce

Als overkoepelende trend ziet hij tot slot dat wendbaarheid essentieel blijft. Er zijn vandaag heel wat problemen, zoals de nasleep van de pandemie, de problemen met de globale logistieke ketting, serieuze inflatie en de oorlog in Oekraïne. Daarop moeten bedrijven natuurlijk een antwoord bieden, maar organisaties die in de toekomst succesvol willen zijn zoeken niet alleen oplossingen voor de huidige uitdagingen. “Ondernemingen moeten zich klaarstomen voor de volgende onvoorziene problemen.”

Adviseur

Het resultaat van dat alles is een nieuwe rol voor Salesforce, dat zich al geruime tijd als meer dan een CRM-specialist ziet. Dat benadrukt Taylor nogmaals. “We bieden bedrijven tools om met de pandemie om te gaan, de terugkomst naar kantoor te plannen, hun ecologische voetafdruk te beheersen, marketing, sales en diensten te digitaliseren.” Binnen dat alles wil Salesforce intern een pioniersrol spelen, zodat het naar klanten toe vanuit een positie van ervaring advies kan bieden.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home