Belangrijke trends voor 2021 binnen de P2P-markt

Data data data data

basware p2p

De P2P-markt (Procure-to-Pay) is er één waar technologie meestal pas zijn intrede maakt wanneer ze er 100 procent klaar voor is. Met razendsnelle evoluties rond AI en ML (machine learning) kan er vandaag meer dan ooit en evolueert de technologie razendsnel.

Om je stempel te kunnen zetten op de P2P-markt, is het belangrijk om je kern goed in orde te hebben. Hoe meer historiek en klanten je hierin hebt, hoe meer geanonimiseerde data er beschikbaar is voor softwarefabrikanten om te automatisering op te trainen. Artificiële intelligentie (AI) is niet langer een buzzword, het wordt dagelijks toegepast en continu verfijnd.

We praten met Mogens Pedersen, CTO bij marktleider Basware, over wat de komende jaren belangrijk wordt. “Een ding is wel duidelijk: data zijn koning. Hoe meer data je hebt, hoe groter je voorsprong wordt. Gelukkig hebben we enorm veel data beschikbaar in ons core ecosysteem.”

Geavanceerde analytics

Eén van de belangrijkste trends volgens Pedersen is inzichten geven in al die data om patronen te kunnen zien. Voorspellende analyses maken via geavanceerde analytics is een potentiele gamechanger. “Met alle geanonimiseerde data over alle bedrijven in onze database kunnen we heel krachtige AI-modellen bouwen. Daarmee zien we patronen over diverse bedrijven.”

“Neem nu Covid-19. Wij kunnen trendlijnen zien wanneer er meer of minder uitgaven gebeurden, het optimisme of pessimisme daarrond, en dat gebruiken als benchmark in inzichten te genereren.” Hij haalt nu één specifiek voorbeeld aan, maar zulke inzichten kan je heel breed trekken. Het is belangrijk dat Basware benadrukt dat het al die data geanonimiseerd verwerkt. Het gaat namelijk over gevoelige financiële data.

Deze inzichten kunnen bedrijven op korte en lange termijn veel geld besparen. Er gaan namelijk miljarden dollars elk jaar door het Basware-systeem. Stel dat door een analyse het PO-systeem wordt verstrengd of verbeterd met één procentpunt winst, dat is enorm veel geld binnen grote bedrijven. Waarom aankopen spreiden over 50 leveranciers als je die naar 5 kan terugbrengen met scherpere prijzen door volumekortingen? Al deze inzichten worden vandaag in visuele dashboards gepresenteerd zodat de juiste analyse kan gebeuren.

“Daarnaast hebben we ook consultants waarmee we werken om binnen bedrijven te kijken waar er meerwaarde zit”, zegt Pedersen. “We leveren niet alleen het systeem en de software die inzichten levert. Externe professionals kunnen met die inzichten meer waarde halen uit een bedrijf.”

Versnelling van digitale transformatie

Dany De Budt, Country Manager bij Basware België en Nederland, ziet dankzij Covid-19 digitale transformaties versnellen. Vooral leveranciers die nog met papieren facturen werken, worden nu wakker geschud. “Beeld je in dat al je facturen in maart en april niet werden ontvangen omdat niemand op kantoor was om het papieren briefverkeer te verwerken. Dat bezorgt je een enorm cashflowprobleem.”

We moeten ooit af van al dat papier. Het is ongelooflijk arbeidsintensief en alles is een manuele interventie waar fouten in kunnen sluipen.

Dany De Budt, Country Manager bij Basware België en Nederland

Zulke momenten zorgen voor een versnelling in de bewustwording van de leverancier. De stap naar een nieuw digitaal systeem is dan snel gezet waar kan worden gekeken naar optimalisaties, automatisaties en machine readable pdf’s om automatisch te verwerken in betaalsystemen.

“We moeten ooit af van al dat papier”, zegt De Budt. Het is ongelooflijk arbeidsintensief en alles is een manuele interventie waar fouten in kunnen sluipen. Zeker in deze tijden met Covid-19 en thuiswerken is het een belangrijk moment om zo’n investering te doen.”

AI-modellen

Naast AI-modellen in analytics ziet Basware een belangrijke trend in het terugvoeren van menselijke input rond alles wat met facturen te maken heeft. Het enorme netwerk waar dagelijks miljoenen facturen circuleren, kan zelflerend worden door ML toe te passen. Op die manier kan de fabrikant een coherent AI-model bouwen en blijven finetunen rond automatische herkenning van factuurinhoud om menselijke fouten te beperken.

lees ook

Met InvoiceReady wil Basware AP automation op kmo-niveau leggen

“Facturen komen vandaag in elk formaat binnen bij bedrijven, via post of per mail. Na digitalisering zitten er heel wat structuren die een getraind AI-model automatisch herkent. Nieuwe documenten worden eenmalig gematcht en lopen daarna automatisch door het systeem. Door onze enorme database en kennis hebben we hier een voorsprong vergeleken met de concurrentie”, zegt Pedersen.

“Het is aan ons om het AI-model individueel verder te trainen door onbekende documenten eenmalig manueel te matchen wanneer daarom wordt gevraagd. Onze accuraatheid ligt vandaag al zeer hoog. SmartPDF is nog een nieuwe functionaliteit vandaag, maar gaat razendsnel evolueren.”

Blik richting de toekomst

Het is altijd lastig om in de toekomst te kijken, maar rekening houdend met het verleden verwacht Basware dat open API’s belangrijk zijn. We spraken al eerder met Pedersen over het ‘best of breed’-concept waar Basware vandaag aan werkt. Die flexibiliteit is belangrijk om te kunnen groeien. “One size fits all is achterhaald. Elk R&D-departement loopt ooit ook tegen zijn limiet aan. Daarom moet je op tijd bepalen waar je een systeem uitbreidt en verfijnt, en waar je externe partijen toelaat via bijvoorbeeld API’s om iets uit te breiden in een bepaalde niche.”

Historisch gezien is Basware een productbedrijf. Vandaag en in de toekomst zijn we een cloudbedrijf.

Mogens Pedersen, CTO bij Basware

Op de vraag of opensource belangrijk wordt voor de P2P-markt, krijgen we een twijfelend antwoord. Enerzijds heb je projecten zoals Peppol in de EU, een standaardformaat om digitale facturen over grenzen te versturen. Deze opensourcecode verovert nu de wereld en daar helpen P2P-bedrijven als Basware om die verder te ontwikkelen.

Wanneer we de focus verschuiven naar de eigen kern, is opensource vanzelfsprekend taboe. Het bedrijf verdient geld aan zijn oplossing en wil dat zo houden. Pedersen zegt dat opensource-toevoegingen in de toekomst altijd wel kunnen. “Je moet daar echter wel voorzichtig in zijn. Sommige code verplicht je bij implementatie om je hele eigen code opensource te maken. Dat gaan we natuurlijk niet doen. We weten anderzijds wel dat er tal van innovaties gebeuren binnen de opensource community. Wanneer er een gezamenlijke interesse is om iets te maken, is opensource de beste manier. Van zodra er commerciële interesses zijn, dan wordt een constructie belangrijk waarbij je geen IP-rechten schendt.”

lees ook

Basware: ‘Groen hart, AI en analytics drijft ons naar een hoger niveau’

Wat betreft de huidige trend, low-code en no-code, wacht Basware nog liever af. Er is vandaag nog geen vraag vanuit klanten richting die transformatie. “Historisch gezien is Basware een productbedrijf. Vandaag en in de toekomst zijn we een cloudbedrijf. Binnenin werken we aan de nodige agiliteit om efficiënt ideeën naar software om te zetten. Er is continu verbetering nodig rond operaties, methodologie, patronen, architectuur en microservices. Rond dat laatste werken we heel intens omdat we nieuwe technologie willen begrijpen en incorporeren om datamodellen te finetunen zodat ze de juiste beslissingen blijven nemen. Moet Basware daarom in de spits van de technologie zitten? Nee, we willen op het traject zitten van bewezen technologie”, aldus Pedersen.

‘Bring it on’

Het trendverhaal voor 2021 is waarschijnlijk hetzelfde voor 2022, 2023 en de jaren daarop. “Data, data, data, data, data en nog eens data”, bevestigt De Budt. “We willen nog meer data vastleggen, geanonimiseerd en met een referentie naar elke sector. We doen dit al jaar en dag met facturen, maar we kunnen dat ook ordering, welke klanten, welke prijzen, dat is een bom aan informatie.”

Moet Basware daarom in de spits van de technologie zitten? Nee, we willen op het traject zitten van bewezen technologie.

Mogens Pedersen, CTO bij Basware

Die data zijn belangrijk voor de AI-modellen van Basware. Heel wat zaken worden door AI verwerkt, maar in de toekomst moet dat nog veel meer worden. Alles moet daarvoor 100 procent digitaal worden, niets op papier. “AI in de SmartPDF-functie, AI in analytics, AI in elk onderdeel door grondig machine learning-modellen te trainen om de klant nog beter te helpen.”

Pedersen besluit dat elk model dat waarde toevoegt voor Basware altijd interessant is. Of dat nu rond opensource gaat, ecosystemen, API’s, overnames, alles kan. “Bring it on”, besluit hij lachend.


Dit is een redactionele bijdrage in samenwerking met Basware. Voor meer informatie rond hun diensten, kan je hier terecht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home