HP Reverb G2 Omnicept review: VR-bril die je emoties meet

HP Reverb G2 Omnicept

De HP Reverb G2 Omnicept focust op zakelijk gebruik waarbij onder andere trainingsdoeleinden centraal staan om cognitieve informatie te analyseren.

Emoties meten met een VR-bril: het klinkt griezelig maar het is exact wat de HP Reverb G2 Omnicept (1.032 euro excl. btw) wil bereiken. De zakelijke variant van de standaard Reverb G2 heeft drie extra zaken aan boord: oogdetectie, hartslagmonitoring en een camera die je gelaatsuitdrukkingen registreert. Voor consumenten klinkt dit als een gruwelijke aanslag op je privacy. Voor professionele instellingen biedt de VR-bril een enorm potentieel.

Beeld je een interactieve training in waarbij je gebruik maakt van virtual reality. De lesgever kan perfect zien waar je naartoe kijkt en kan je wijzen naar andere details. Je hartslag en pupilgrootte verraden je stressniveau en gezichtsuitdrukkingen kunnen dat versterken. Het resultaat is een totaaloplossing waarbij een trainer na een sessie perfect kan vertellen waar het mis liep, op welke momenten je de meeste stress ervaarde en wat je niet hebt gezien.

Dit is maar één voorbeeld van het toepassingsgebied van de HP Reverb G2 Omnicept. Het concept heeft heel veel potentieel, maar is de VR-bril zelf goed genoeg en hoe zit het met compatibiliteit van de sensoren en bestaande applicaties?

Veel pixels vragen een krachtige pc

Zoals de naam het doet vermoeden, is de virtual reality-ervaring identiek aan die van de HP Reverb G2. Dat betekent een resolutie van 2.160 x 2.160 pixels per oog door middel van LCD-panelen. Die zorgen niet voor het diepe zwart van amoled-schermen, maar in ruil krijg je wel een heel hoge resolutie per oog. Hoe meer pixels, hoe realistischer het beeld en hoe beter je (fijne) tekst kan lezen. Enig nadeel is dat meer pixels een snelle pc vereisen met een krachtige grafische kaart voor grafisch intensieve applicaties.

HP Reverb G2 Omnicept

Om dat op te lossen ondersteunt de HP Reverb G2 Omnicept een functie genaamd foveated rendering. Dankzij de oogsensor weet de VR-bril welke richting je opkijkt. Met die informatie kan het aan de computer laten weten welk gedeelte van het beeld aan maximale kwaliteit mag gerenderd worden. De rest rondom hoeft niet met hetzelfde detail, net zoals in het echt leven. Hiermee kan je heel wat rekenkracht besparen, maar de software moet deze functie ondersteunen. De lijst met ondersteunde software breidt regelmatig uit, maar voorlopig blijft het aanbod beperkt.

Deze bril heeft geen eigen processor aan boord zoals de Meta Quest 2 (vroeger Oculus) en heeft altijd een pc nodig. Via één kabel (6 meter lengte) vanaf de bril ga je naar een verdeeldoos die aftakt naar USB-C (USB-A adapter in de doos), DisplayPort en een voedingsadapter. Die laatste is enkel nodig wanneer de USB-C-aansluiting op je pc de Power Delivery voedingsstandaard niet ondersteunt en bijgevolg niet genoeg stroom geeft aan de VR-bril.

Controllers blinken niet uit

Interactie binnen virtual reality gebeurt via twee meegeleverde controllers die rechtstreeks communiceren met de VR-bril. Je hoeft bij de HP Reverb G2 Omnicept geen externe sensoren op te stellen. Enig nadeel is dat de bril maar vier camera’s aan boord (twee vooraan, twee aan de zijkant) heeft om alle bewegingen van de twee controllers te registeren. In 95 procent van de gevallen werkt alles vloeiend en realistisch, maar soms merken we een foute registratie omdat we net buiten het detectieveld vallen. Een betere positionering van de camera’s zoals bij de Meta Quest 2 zouden dit probleem grotendeels kunnen oplossen.

HP Reverb G2 Omnicept

Een  foute registratie zorgt ervoor dat je immersiegevoel even minder is. Niets zo vervelend dan een hand die net boven je hoofd hangt om iets van grote hoogte te nemen, maar dezelfde beweging zich niet vertaalt naar de virtuele wereld. Het is geen dealbreaker, maar wanneer het gebeurt is het vervelend.

De controllers voelen trouwens heel goedkoop aan. Het rammelt bovendien ook een heel klein beetje door de batterijklepjes. Een magnetische oplossing zou hier soelaas bieden. De knoppen hebben weinig diepgang en klikken te sterk naar ons gevoel.

Comfortabele bril met goed geluid

Gelukkig voelt de VR-bril zelf veel kwalitatiever aan met een lederen gezichtsmasker om hygiënisch proper te maken. Achteraan de bril kan je met een draaiknop handig de HP Reverb G2 Omnicept aanpassen aan je hoofd. Enkel bovenaan is er nog een klittenband om de hoogte van de bril aan te passen. Met een schuiver onderaan de bril kan je de lenzen fysiek aanpassen op de pupilafstand tussen de twee ogen. Na een minuut hebben we de perfecte pasvorm gevonden. Voel je dat de bril vooraan op je neus fors doorduwt? Verfijn de hoofdband verder tot het comfortabel voelt.

De ingebouwde speakers verdienen extra lof. Ze klinken heel goed en helder, maar drukken niet op je oren. Ze zweven als het ware er net langs.

HP Reverb G2 Omnicept
Onderaan zie je de camera die gezichtsuitdrukkingen registreert. Centraal bovenaan zie je nog net een stukje van de geïntegreerde hartslagmeter.

Het gezichtsmasker kan je handig verwijderen dankzij magneetcontacten om grondig te reinigen of om meerdere maskers te gebruiken. Er is voldoende ruimte in de VR-bril voor de meeste brillen.

Na een VR-sessie heb je traditioneel een skibril-afdruk op je gezicht dat na een paar minuten verdwijnt. De hartslagsensor die contact maakt met je voorhoofd zie je een half uur later nog op je voorhoofd als een kleine vierkante afdruk. Het ziet er raar uit, maar meer ook niet.

Beter presenteren met Ovation

Om een indruk te krijgen wat de HP Reverb G2 Omnicept wil bereiken, leverde HP drie demo’s mee met de testkit: Ovation, Virtual Indus en RoboCo. Los daarvan is de bril compatibel met SteamVR en WMR (Windows Mixed Reality), de twee belangrijkste ecosystemen. Let er echter wel op dat je de Windows-toets niet indrukt op de controller wanneer je in een SteamVR-omgeving zit. Hiermee word je naar WMR getrokken, wat voor verwarring zorgt.

Ovation
Ovation

Ovation is een applicatie die je leert spreken en presenteren voor een groter publiek. Dankzij de ingebouwde microfoon word je gewezen op vervelende stopwoorden en kom je het algemene ritme te weten terwijl de oogsensoren meten of je wel genoeg naar het publiek kijkt en waarop je focust. Biometrische gegevens zoals je gezichtsuitdrukkingen en hartslag geven dan weer de cognitieve load weer waarmee je wordt geconfronteerd. 40 procent is ideaal, hoger betekent meer stress met als gevolg een slechtere presentatie.

Een dashboard toont je daarna hoe goed je hebt gescoord met veel meer informatie dan je doorgaans krijgt van andere (virtuele) trainingen.

Virtual Indus en RoboCo

Virtual Indus brengt ons naar een trainingsprogramma voor industriële procedures. Hier kan je prima eender welke VR-bril gebruiken, maar de sensoren in de HP Reverb G2 Omnicept geven veel meer informatie voor een betere ervaring. In onze demo mochten we aan de slag met een elektrische installatie. We moesten het doen met beperkte feedback van een AI, maar het spreekt voor zich dat de ingebouwde sensoren trainers veel meer informatie meegeven om beter te sturen tijdens de sessie en voor de analyse achteraf.

Tot slot gingen we ook met RoboCo aan de slag, een minder serieuze applicatie dat meer als een spel aanvoelt. Hier merken we niet echt goed wat de extra sensoren bijdragen, maar het was leuk om verschillende robotjes te bouwen in VR. Laat je echter niet verrassen, RoboCo biedt verrassend veel diepgang om ook ingenieurs te charmeren. Los van deze VR-bril raden we dit spel graag aan om tussendoor te spelen.

Virtual Indus
Virtual Indus

Werk voor ontwikkelaars

De Omnicept SDK (Software Development Kit) geeft ontwikkelaars de volledige suite aan API’s om alle biometrische data te registeren conform de GDPR-wetgeving. De cloudinfrastructuur van HP biedt enterpriseklanten met een G2 Omnicept een veilige, anonieme en geaggregeerde ruimte om gebruikersdata te verwerken.

Volgens HP wordt alle biometrische data tijdens een sessie niet bewaard op de headset zelf. Het is aan de individuele bedrijven die deze headsets beheren om de data te verwerken in bijvoorbeeld compatibele trainingsapps.

Ontwikkelaars krijgen gratis toegang tot de SDK. Pas wanneer je de software wil uitrollen, moet je een licentie betalen. Wie ontwikkelde software enkel in-house wil gebruiken, kan een aparte éénmalige licentie aankopen.

HP voorziet tot slot ook een ISV-platform waarop ontwikkelaars oplossingen kunnen ontwikkelen om te verkopen aan bedrijven. Het platform gebruiken is kosteloos, HP verdient een percentage op elke verkochte softwareoplossing.

Conclusie

De HP Reverb G2 Omnicept (1.032 euro excl. btw) is een interessante VR-bril voor wie meer data wil vergaren uit een virtuele sessie. Het huidige aanbod aan toepassingen dat de sensoren standaard ondersteunt is beperkt, maar de Omnicept SDK biedt heel wat mogelijkheden voor ontwikkelaars om een eigen toepassing te bouwen of om huidige applicaties aan te passen.

De VR-bril zelf biedt een heel hoge resolutie per oog, één van de hoogste op de markt, en combineert dat met een interessant prijskaartje. We zijn niet wild van de meegeleverde controllers en de sporadische tracking-problemen. Externe sensoren en Steam-compatibele controllers kunnen dat probleem oplossen mocht het echt vervelend zijn.

HP focust met de Reverb G2 Omnicept op een zakelijk nichepubliek en zit bomvol potentieel. Aan jou om te bepalen of je dat eruit kan halen, of niet.

.pro’s

  • Veel pixels per oog
  • Extra interactiemogelijkheden via emoties
  • Draagcomfort
  • Foveated rendering dankzij oogsensor

.contra’s

  • Controllers voelen goedkoop aan
  • Krachtige pc vereist
  • Zelf ontwikkelen om het maximale eruit te halen

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.